آشنایی با مدیریت ریسک تجهیزات پزشکی ISO 14971

درک لیست اصطلاحات بالا برای درک مدیریت ریسک تجهیزات پزشکی بسیار مهم است. این اصطلاحات باید در فرهنگ لغات متخصصان تجهیزات پزشکی ریشه دوانده باشد.

هر طور که این را تفسیر کنید، باید آن را تخمین بزنید شدت آسیبی که می تواند از خطرات و موقعیت های خطرناک ناشی شود. سپس باید احتمال آن را تخمین بزنید وقوع از هر آسیب

با این حال، کسی باید برای این محتوا هزینه کند. و اینجاست که تبلیغات وارد می‌شود. بیشتر مردم تبلیغات را یک مزاحم می‌دانند، اما آنها علاوه بر اینکه به شرکت‌های رسانه‌ای اجازه می‌دهند سرپا بمانند، عملکرد مفیدی نیز دارند. آنها شما را از محصولات و خدمات جدید مرتبط با صنعت خود آگاه می کنند. همه تبلیغات در خلاصه کیفیت مستقیماً برای محصولات و خدماتی که اکثر خوانندگان ما به آن نیاز دارند اعمال شود. شما تبلیغات خودرو یا مکمل های سلامتی را نخواهید دید.

هنگامی که تمام مراحل ذکر شده در بالا مورد توجه قرار گرفت، باید به عنوان بخشی از گزارش مدیریت ریسک بررسی و مستندسازی شود.

تولید و پس از تولید

بله، ممکن است از ابزارهای دیگری مانند حالت شکست و تحلیل اثرات (FMEA) برای ثبت فعالیت‌های مدیریت ریسک استفاده کنید. این ابزارها ممکن است اصطلاحات مشابهی داشته باشند، مانند:
• حالت های شکست
• علل
• انتقاد پذیری
• تشخیص
• شماره اولویت ریسک

به بیان ساده، این یک روش بصری برای ارزیابی اینکه خطرات شما در رابطه با شدت و احتمال در کجا قرار می گیرند، است. می تواند به شما کمک کند که کدام خطرات قابل قبول و غیرقابل قبول هستند.

تجزیه و تحلیل سود-ریسک

ارزیابی ریسک ها و ریسک های باقیمانده برای خطرات فردی و موقعیت های خطرناک کافی نیست. همچنین باید کل دستگاه پزشکی و پذیرش کلی ریسک باقیمانده را ارزیابی کنید. ممکن است خطرات مرتبط با خطرات فردی قابل قبول باشد، اما ممکن است کل محصول قابل قبول نباشد. در هر صورت، باید ارزیابی و مستندسازی کنید که آیا محصول با معیارهای مقبولیت تعریف شده توسط شرکت مطابقت دارد یا خیر.

گاهی اوقات کنترل ریسک اضافی عملی نیست. در این موارد، شما فرصتی دارید که یک تجزیه و تحلیل سود-ریسک انجام دهید، که در آن مزایای پزشکی دستگاه خود و خطرات باقیمانده را مقایسه کنید.

برای شما آسان خواهد بود که در دام بیفتید که این اصطلاحات دیگر از سایر ابزارهای ریسک شما به اندازه کافی به ISO 14971 نزدیک هستند که کم و بیش یکسان باشند. آنها نیستند. لطفا در این دام نیفتید.

این اینفوگرافیک مستقیماً به صورت یک به یک با استاندارد هماهنگ می شود. وقتی اجازه دهید این برای یک یا دو دقیقه خیس بخورد، می توانید ببینید که چگونه این تصویر می تواند و باید پایه ای برای فرآیند مدیریت ریسک داخلی شرکت شما شود.

بخش 3 ISO 14971 فهرست جامعی از اصطلاحات و تعاریف کلیدی مربوط به مدیریت ریسک را ارائه می دهد. به خاطر زمان، قرار نیست هر ترم را طی کنم. با این حال، من چند تعریف کلیدی را به اشتراک می‌گذارم:
• ریسک: ترکیبی از احتمال وقوع آسیب و شدت آن آسیب
• خطر: یک منبع بالقوه آسیب
• وضعیت خطرناک: شرایطی که در آن افراد، اموال یا محیط در معرض یک یا چند خطر قرار می گیرند.
• آسیب: صدمه جسمی یا آسیب به سلامت افراد، یا آسیب به اموال یا محیط زیست
• شدت: اندازه گیری پیامدهای احتمالی یک خطر
• تجزیه و تحلیل ریسک: استفاده سیستماتیک از اطلاعات موجود برای شناسایی خطرات و برآورد خطر
• تخمین ریسک: فرآیندی که برای تخصیص مقادیر به احتمال وقوع آسیب و شدت آن آسیب استفاده می شود.
• ارزیابی ریسک: فرآیند مقایسه ریسک برآورد شده با معیارهای ریسک داده شده برای تعیین قابل قبول بودن ریسک
• ارزیابی ریسک: فرآیند کلی شامل تحلیل ریسک و ارزیابی ریسک
• کنترل ریسک: فرآیندی که در آن تصمیمات اتخاذ می شود و اقداماتی انجام می شود که به وسیله آن ریسک ها به سطوح مشخص کاهش می یابد یا حفظ می شوند.
• ریسک باقیمانده: ریسک باقی مانده پس از انجام اقدامات کنترل ریسک

ISO 14971 یک استاندارد خوب است: آموزنده، توصیفی و آسان (به اندازه کافی) برای درک. مهمترین، این استاندارد مدیریت ریسک برای صنعت تجهیزات پزشکی است.

مراقبت های بهداشتی

آشنایی با مدیریت ریسک تجهیزات پزشکی ISO 14971

با فرآیندهای صحیح، لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید

اولین بار در 11 مه 2023 منتشر شد وبلاگ گرین لایت گورو.

منبع: https://www.qualitydigest.com/inside/healthcare-article/understanding-iso-14971-medical-device-risk-management-061323.html

در حالت ایده آل، کنترل ریسک باید با توجه به اولویت های زیر در نظر گرفته شود:
• طراحی محصول
• اقدامات حفاظتی گنجانده شده در دستگاه پزشکی
• برچسب زدن، دستورالعمل استفاده

قول ما: خلاصه کیفیت فقط تبلیغات ثابتی را نشان می دهد که هرگز محتوا را پوشش نمی دهد یا پوشان نمی دهد. آنها هرگز سر راه شما قرار نمی گیرند. آنها برای خواندن شما وجود دارند یا نه.

تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1392 – 12:02

پس از اجرای کنترل ریسک، باید اثربخشی هر یک از اقدامات را تأیید و مستند کنید.

همچنین، به یاد داشته باشید که ISO 14971 با FMEA متفاوت است.

مروری بر فرآیند مدیریت ریسک ISO 14971

یاد آوردن، خطر ترکیبی از احتمال وقوع آسیب و شدت آن آسیب است.

ارزیابی ریسک

چند گزینه وجود دارد که باید هنگام اجرای کنترل ریسک در نظر گرفته شود. تا کنون رایج ترین اقدام کنترل ریسک، ویرایش برچسب محصول است. اما بدانید که برچسب زدن به عنوان یک کنترل ریسک مطلقاً کمترین تأثیر را دارد.

کنترل ریسک به عنوان راهی برای کاهش و کاهش خطرات غیرقابل قبول اجرا می شود.

پس از تأیید اثربخشی کنترل‌های ریسک، ریسک‌های حاصل را مجدداً ارزیابی می‌کنید. اگر خطرات همچنان غیرقابل قبول هستند، کنترل ریسک اضافی ضروری خواهد بود.

بنابراین لطفاً مسدود کننده تبلیغات خود را برای سایت ما خاموش کنید.

خطر = شدت (S) x وقوع (O)

جالب اینجاست که با اجرای کنترل‌های ریسک، می‌توانید خطرات و موقعیت‌های خطرناک جدیدی را معرفی کنید. این خطرات احتمالی جدید و موقعیت های خطرناک نیز باید برآورد و ارزیابی شوند.

خلاصه کیفیت برای محتوای آن از خوانندگان هزینه ای دریافت نمی کند. ما معتقدیم که اخبار صنعت برای شما مهم است که کار خود را انجام دهید، و خلاصه کیفیت از کسب و کارهای مختلف پشتیبانی می کند.

لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید. همچنین نیازی نیست که فرآیندهای فعلی غیر مبتنی بر ISO 14971 خود را بپیچانید و تغییر دهید. فقط باید مطمئن شوید که فرآیند مدیریت ریسک شما با استاندارد ISO 14971 مطابقت دارد.

این را می توان اینگونه خواند:

مشرکت های دستگاه های چاپی باید فرآیندهای مدیریت ریسک را ایجاد کرده اند که با آن مطابقت دارند ISO 14971. فرقی نمی کند که در حال توسعه دستگاه های پزشکی در ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کانادا یا جاهای دیگر هستید. هر آژانس نظارتی بین المللی که تا به حال نام آن را شنیده اید ISO 14971 را می پذیرد.

تحلیل ریسک

بررسی مدیریت ریسک

پس از تخمین ریسک با تعریف شدت و وقوع آن، اکنون باید ریسک ها را ارزیابی کنید. یک رویکرد رایج برای انجام این کار، ایجاد یک ماتریس ارزیابی ریسک است.

بیایید به زبان ساده به بررسی مختصری از استاندارد بپردازیم، تعاریف و مفاهیم کلیدی آن را بررسی کنیم و فرآیند مدیریت ریسک ISO 14971 را تجزیه و تحلیل کنیم.

کلید مدیریت ریسک ISO 14971 و تعاریف

ارزیابی پذیرش کلی ریسک باقیمانده

هنگامی که خطرات و موقعیت های خطرناک شناسایی شدند، باید خطرات را برآورد کنید.

مدیریت ریسک تجهیزات پزشکی یک فرآیند چرخه عمر محصول است. این بدان معناست که شما باید سوابق مدیریت ریسک را حتی پس از خروج محصول از توسعه محصول به روز نگه دارید. این فرآیند باید شامل بررسی سیستماتیک پرونده مدیریت ریسک شما باشد و در صورت وقوع رویدادهایی مانند شکایات، بازخورد محصول یا عدم انطباق به روز شود.