5 چرا حل مسئله

محافظت – اینها فرآیندهایی در شرکت شما هستند که مشتری را از دریافت محصول معیوب محافظت می کند. چرا فرآیندهای کیفی شما مشتری را از حالت شکست محافظت نمی کند؟



یکی از ابزار حل مسئله 5 چرایی برای تعیین علت اصلی یک مشکل استفاده می کند.

نرم افزار 8D Manager با تولید کننده گزارش 8D، 9D، 5Y و 4M. نرم افزار اقدام اصلاحی شما برای مدیریت، اندازه گیری و گزارش مسائل.

در اینجا یک مثال واقعی از یک سازنده آشپزخانه آورده شده است:

ابزار 5Y چگونه کار می کند؟ این یک جریان سریع است …

  1. مشکل پیش می آید
  2. چرا آن مشکل رخ داد = علت اصلی فرعی #1
  3. چرا علت فرعی شماره 1 رخ داد؟ = علت اصلی فرعی #2
  4. چرا علت فرعی شماره 2 رخ داد؟ = علت اصلی فرعی شماره 3
  5. چرا علت فرعی شماره 3 رخ داد؟ = علت اصلی فرعی شماره 4
  6. چرا علت فرعی شماره 4 رخ داد؟ = علت اصلی اصلی شماره 5

نرم افزار 8D Manager با تولید کننده گزارش 8D، 9D، 5Y و 4M. نرم افزار اقدام اصلاحی شما برای مدیریت، اندازه گیری و گزارش مسائل.

هنگامی که یک مشکل در ابتدا رخ می دهد، همه ما واکنشی فوری نسبت به علت آن مشکل نشان می دهیم. با این حال، آن واکنش فوری فقط یک واکنش سطحی است. وقتی نوبت به بررسی فرآیندها یا سیستم ها می رسد، دلایل ریشه ای عمیق تری برای آن مشکل وجود دارد. 5Y به ما کمک می کند تا دلایل اصلی یک مشکل معین را پیدا کنیم. 5 چرا روش حل مسئله به ما کمک می کند تا جزئیات پشت مشکل را کشف کنیم.

مهار – این دلیل اصلی است که چرا نقص ها از امکانات شما فرار می کنند. چرا این عیوب را قبل از ارسال پردازش نکردید؟

مسئله – این دلیل اصلی مشکل است. چرا مشکل پیش آمد.

هنگام انجام تجزیه و تحلیل 5 چرایی، از الگویی استفاده کنید که به شما امکان می دهد داده ها را ضبط کنید. الگو باید هر یک از 3 عنصر را جدا کند. این به مشتری اجازه می دهد تا تحلیل شما را به سرعت بررسی کند. اگر استفاده می کنید مدیر 8D، می توانید به سرعت یک فرم 5Y برای هر اقدام اصلاحی 8 بعدی ایجاد کنید. نرم افزار 8D Manager هر یک از عناصر را جدا می کند.

وقتی مشتری یکی از این تحلیل‌های 5 ساله را از شما درخواست می‌کند، ابزار الگوی حل مسئله 5 چرا را برای هر یک از 3 عنصر اعمال می‌کنید. بنابراین برای روش Prevent – Predict – Protect شما یک رویکرد 5Y را به طور جداگانه برای جلوگیری، پیش‌بینی و محافظت از فرآیندهای شرکت خود اعمال می‌کنید.

مشتریان ممکن است هنگام استفاده از ابزار حل مسئله 5 چرایی، به یکی از دو روش سیستماتیک مختلف نیاز داشته باشند. اینها هستند؛

پیش بینی – اینها فرآیندی در شرکت شما هستند که وقوع این موضوع را پیش بینی نکرده بودند. چرا فرآیندهای فعلی شما این حالت شکست را پیش بینی نکردند؟ چرا فرآیند برنامه ریزی یا توسعه شما این موضوع را یک مسئله بالقوه نمی دید؟

علت اصلی: مدیریت شرکت تولید ناب را درک نکرد و اهداف پروژه مناسبی را هنگام راه‌اندازی کارخانه تعیین نکرد.



راهکارهای تضمین کیفیت
رابرت بروتون
(805) 419-3344
ایالات متحده آمریکا
پست الکترونیک






از این صفحه لذت می برید؟ لطفا آن را فوروارد پرداخت کنید. در اینجا نحوه …

پس از تأیید علت اصلی، باید اقدامات اصلاحی خود را برای آن علت اصلی تعیین کنید. اقدامات اصلاحی را در فرم 5Y مستند کنید. این اقدامات اصلاحی را اجرا کنید. اگر در حال انجام یک اقدام اصلاحی برای یک مشتری هستید، با تجزیه و تحلیل 8D ادامه دهید.

همانطور که در بالا ذکر شد پرسیدن “چرا” پنج بار ممکن است کافی نباشد، ممکن است لازم باشد بیش از 5 بار بپرسید.

سیستم – اینها سیستم های ریشه ای هستند که این علت ریشه ای بالقوه را پیش بینی نکرده اند. این نیز می تواند عدم وجود سیستمی برای جلوگیری از علت اصلی باشد. چرا سیستم‌های شما این حالت خرابی را پیش‌بینی نکردند یا نگرفتند؟

همانطور که مشتریان در وادار کردن تامین کنندگان به ارائه اقدامات اصلاحی تجربه بیشتری پیدا می کنند، آنها اسنادی را درخواست می کنند که رویکرد 8 بعدی و تجزیه و تحلیل 5Y را پوشش دهد. این مقاله به تحلیل پنج چرایی می پردازد.

مدل پنج چرا

مدیر 8D

5 چرا حل مسئله و اقدام اصلاحی رسمی

5Y به این معنی است که ما 5 بار از بیان مشکل تا زمانی که به علت اصلی اولیه برسید، سؤال “چرا” را پرسیدیم. علت اصلی اولیه یا علت اصلی اصلی به طور مستقیم سایر علل فرعی را تعیین می کند. هنگام حل مشکل، تلاش خود را بر روی علت اصلی متمرکز می کنید.

آیا ترجیح می دهید این صفحه را با پیوند دادن به آن با دیگران به اشتراک بگذارید؟

  1. روی کد لینک HTML زیر کلیک کنید.
  2. آن را کپی و جایگذاری کنید و یادداشتی از خودتان اضافه کنید، در وبلاگ، یک صفحه وب، انجمن ها، یک نظر وبلاگ، حساب فیس بوک خود یا هر جایی که برای شخصی این صفحه ارزشمند است.






منبع: https://www.quality-assurance-solutions.com/5-why-problem-solving.html

جلوگیری کردن – اینها فرآیندهایی در شرکت شما هستند که از بروز مشکل جلوگیری نکردند. چرا فرآیند شما از وقوع شکست جلوگیری نکرد؟

5 Why به معنای 5 چرخه است، اما ممکن است به 5 چرخه نیاز نداشته باشید. گاهی اوقات 3 یا 4 سیکل علت را جدا می کند. وقتی به دلیل چهارم یا پنجم می رسید، به احتمال زیاد دقیقاً به شیوه های مدیریتی نگاه می کنید.

1) جلوگیری – پیش بینی – محافظت
2) مشکل – مهار – سیستم

هنگام تشریح یک مشکل، بپرسید که چرا مشکل رخ داده است. برای هر دلیل ذکر شده، بپرسید که چرا آن دلیل اتفاق افتاده است. پس از پرسیدن دلیل مکرر به هر دلیلی، علت اصلی واقعی را شناسایی خواهید کرد.

هنگامی که علت اصلی اصلی را از 5 چرایی فرآیند روش شناسی حل مسئله تعیین کردید، با تجزیه و تحلیل 5 چرایی به پایان نرسیدید. شما باید علت اصلی را تأیید کنید. شما با مشاهده علت اصلی در عمل، علت اصلی اصلی را تأیید می کنید. سپس بررسی کنید که مشکل را تکراری کرده اید.

برای هر سوال چرا، شما بر آخرین علت اصلی فرعی تمرکز می کنید. هنگام استفاده از این ابزار، پرسیدن “چرا” 5 بار ممکن است ضروری نباشد. شاید لازم باشد فقط 3 بار «چرا» را بپرسید تا به علت اصلی درست برسید. عدد 5 یک عدد دلخواه است. روش 5Y فرآیندی است برای پرسیدن اینکه چرا یک علت فرعی رخ داده تا زمانی که علت اصلی اصلی را آشکار کنید.

این روش ارتباط نزدیکی با نمودار علت و معلولی (فیش استخوان) دارد و می تواند برای تکمیل تجزیه و تحلیل برای تکمیل نمودار علت و معلولی استفاده شود.

مثال:

نرم افزار 8D Manager با تولید کننده گزارش 8D، 9D، 5Y و 4M. نرم افزار اقدام اصلاحی شما برای مدیریت، اندازه گیری و گزارش مسائل.

در تئوری، می توان به راحتی این ابزار را یاد گرفت. در عمل، استفاده از این ابزار بسیار دشوارتر است.

مدیر 8D

اطلاعات بیشتر در مورد پنج چرا

شرح:

مدیر 8D

هنگام انجام تجزیه و تحلیل 5Y، از a استفاده کنید رویکرد تیمی برای تعیین علل اصلی هر علت فرعی تعیین شده را مستند کنید. هنگامی که علت اصلی اصلی را شناسایی می کنید، مطمئن شوید که آن علت اصلی را در سند خود با علامت تیک یا خط زیر مشخص کنید.

اقدامات اضافی 5Y

روش تحلیل پنج چرایی نیز به نام 5 چرا برای جداسازی علت اصلی یک مشکل استفاده می شود.