پیاده سازی 5s در دفتر

مدیریت بصری 5S به عنوان یک فرآیند بهبود تعریف شده است که توسط ژاپنی ها برای ایجاد یک محل کار آغاز شده است


راهکارهای تضمین کیفیت
رابرت بروتون
(805) 419-3344
ایالات متحده آمریکا
پست الکترونیک






از این صفحه لذت می برید؟ لطفا آن را فوروارد پرداخت کنید. در اینجا نحوه …

فقط موارد ضروری را نگه دارید. اقلام پر استفاده را در نزدیکی ایستگاه کاری نگهداری کنید. اقلامی که به ندرت استفاده می شوند را دورتر نگهداری کنید.

هنگام توسعه فرهنگ بهبود مستمر، مراحل بهبود 5S منعکس کننده نگرش ها و الگوهای رفتاری ما در طول فرآیند تحول است.

این صفحه بهترین شیوه های ناب 5S را شرح می دهد که شامل خانه داری 5S، چک لیست های 5S و ممیزی های 5S است. کسب و کار خود را با این اصول 5S بهبود بخشید.

  • دفتر 5S ژاپن استانداردی را تعیین می کند که دفاتر تجاری باید از آن پیروی کنند.  در اینجا درباره دفتر 5S بیشتر بدانید.

    دفتر ژاپن 5S

    SPC را در یک ساعت یاد بگیرید. کارمندان خود را آموزش دهید. فرآیندها و محصولات خود را بهبود بخشید. از نقص جلوگیری کنید و در هزینه شرکت خود صرفه جویی کنید.

    آیا ترجیح می دهید این صفحه را با پیوند دادن به آن با دیگران به اشتراک بگذارید؟

    1. روی کد لینک HTML زیر کلیک کنید.
    2. آن را کپی و جایگذاری کنید و یادداشتی از خودتان اضافه کنید، در وبلاگ، یک صفحه وب، انجمن ها، یک نظر وبلاگ، حساب فیس بوک خود یا هر جایی که برای شخصی این صفحه ارزشمند است.






    منبع: https://www.quality-assurance-solutions.com/5s-implementation-in-the-office.html

    مرتب سازی به معنای تمایز قائل شدن بین ضروری و غیر ضروری است. از شر وسایلی که نیاز ندارید خلاص شوید.

    اجازه دهید نگاهی دقیق تر به هر یک از اصول 5S بیندازیم:

    اگرچه تولیدی نیست، اما می توانید دفتر را به عنوان یک کارخانه کاغذسازی در نظر بگیرید. مانند تولید، اتخاذ اصول 5S در سراسر دفتر و عملکردهای اداری کارایی را افزایش می دهد.

    پیاده سازی 5S در دفتر

    Set In Order در طول اجرای 5s در مقالات آفیس به معنای مرتب کردن موارد ضروری به منظور دسترسی آسان است. در اینجا شما بر روی ذخیره سازی کاربردی و حذف نیاز به جستجوی چیزها تمرکز می کنید.

    فلسفه مدیریت 5S ضایعات را حذف می کند و سازماندهی و استانداردسازی دفتر را بهبود می بخشد. 5S به‌عنوان پایه‌ای برای فعالیت‌های بهبود مستمر عمل می‌کند و پایه‌ای را برای بکارگیری روش‌های ناب دیگر فراهم می‌کند. همچنین از سنگ بنای تعامل کارکنان پشتیبانی می کند.

    تاریخچه 5S پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن آغاز شد. این نشان دهنده یک سیستم سازماندهی، پاکیزگی و استانداردسازی است.

  • این صفحه بهترین شیوه های ناب 5S را شرح می دهد که شامل خانه داری 5S، چک لیست های 5S و ممیزی های 5S است.  کسب و کار خود را با این اصول 5S بهبود بخشید.

    بهترین شیوه های ناب 5S را بیاموزید.

    درخشش یعنی تمیز و مرتب نگه داشتن چیزها. باید درک کرد که تمیز کردن نوعی بازرسی است.

    PDCA کامل یک سیستم مدیریت وظایف سازمانی با ابزارهای بهبود مستمر داخلی است. شامل پروژه ها، جلسات، ممیزی ها و موارد دیگر است.

    دفتر 5S ژاپن استانداردی را تعیین می کند که دفاتر تجاری باید از آن پیروی کنند. در اینجا درباره دفتر 5S بیشتر بدانید.

  • مرتب سازی (Seiri)

    برخی از مزایای پیاده سازی 5S عبارتند از



    5S از اولین حروف پنج کلمه ژاپنی به نام های Seiri، Seiton، Seiso، Seiketsu و Shitsuke می آید. 5S که به معادل انگلیسی آن ترجمه شده است به این معنی است: مرتب کردن، تنظیم کردن، درخشش، استاندارد کردن و پایداری.

    استانداردسازی در طول اجرای 5s در دفتر به معنای ایجاد استانداردها و دستورالعمل ها برای حفظ یک دفتر سازمان یافته است. در اینجا شما بر استانداردسازی و استفاده از ابزارهای مدیریت بصری مانند برچسب های رنگی و تابلوهای علامت تمرکز می کنید.

    مقاله نوشته شده توسط Allan Ung از مشاوره تعالی عملیات برای راه حل های تضمین کیفیت. مقاله ویرایش و ارسال شده توسط Quality Assurance Solutions



    اطلاعات بیشتر

    • شعارهای 5S برای برنامه Lean 5S شما
    • تاریخچه 5S پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن آغاز شد.  این نشان دهنده یک سیستم سازماندهی، پاکیزگی و استانداردسازی است.

      این تاریخچه 5S را مرور کنید

      نکات تمرینی برای استانداردسازی عبارتند از:

      • قوانین و خط‌مشی‌هایی را تنظیم کنید که از سه S اول پشتیبانی می‌کنند، به‌عنوان مثال مناطق تعیین‌شده، برچسب‌گذاری مناسب مناطق ذخیره‌سازی، گزارشی از آنچه به کجا می‌رود و غیره.
      • برنامه ای برای فعالیت های 5S تعریف کنید و آن را به بخشی از روال کاری تبدیل کنید.
      • یک طرح اضطراری برای آتش سوزی، فوریت های پزشکی و بلایای طبیعی ایجاد کنید.
      • دفیبریلاتورهای خارجی خودکار (AED) را نصب کنید.
      • آموزش کارکنان جدید در سیستم 5S.
      • یک تابلوی اعلانات قرار دهید تا کارمندان را از سیستم و فعالیت های 5S مطلع و آگاه کنید.
      • مشارکت و موفقیت در برنامه 5S را پاداش و تشخیص دهید.

      پایداری (شیتسوکه)

      سه S اول: Sort، Set In Order و Shine ستون های اصلی 5S را می سازند. آنها هسته برنامه 5S را تشکیل می دهند و باید بخشی از فعالیت های روزانه هر کارمند شوند. S های چهارم و پنجم از اجرای سه S اول پشتیبانی می کنند.

      تمام میزها، قفسه ها، کابینت ها، پرونده ها، تجهیزات، مکان های نگهداری و غیره در دفتر را مرور کنید و وسایل غیر ضروری را دور بریزید.

      نکات تمرینی برای شاین عبارتند از:

      • مناطق اداری را به مناطق تقسیم کنید و مسئولیت را تعیین کنید.
      • ابزار و لوازم مناسب را برای نظافت تهیه کنید.
      • هنگام تمیز کردن، تجهیزات و ابزار را بررسی کنید.
      • تجهیزات معیوب را تعمیر کنید، به عنوان مثال صندلی های اداری در حال ترکیدن.
      • صفحه کلید کامپیوتر خود را مرتباً با گردگیری از خرده های آن و تمیز کردن با یک ضد عفونی کننده مناسب تمیز کنید.

      استاندارد کردن

      اگرچه مفاهیم 5S ساده و قابل درک هستند، بسیاری از سازمان ها در فرآیند پیاده سازی شکست می خورند. شرکت ها 5S را به عنوان یک برنامه تمیز کردن فنری اشتباه می گیرند. با این حال، 5S، زمانی که به درستی اعمال شود، سازماندهی محل کار را به طور مداوم بهبود می بخشد و بهره وری را بهبود می بخشد.

      به عنوان یک رویکرد جامع شرکت، پیاده سازی 5s در فعالیت های اداری باید به طور کامل از عملیات تولیدی در کف مغازه پشتیبانی کند تا ضایعات را به عنوان وسیله ای برای بهبود بهره وری حذف کند.

      ساخته شده توسط Quality Assurance Solutions.

      فیلم آموزشی SPC

    درخشش (Seiso)

    هنگام انجام فرآیند مرتب سازی برای اجرای 5S در دفتر، یک منطقه جمع آوری موقت ایجاد کنید. اگر کارمند احساس می کند که شی غیر ضروری ممکن است برای شخص دیگری ارزش داشته باشد، آن را در آنجا قرار دهید تا زمانی که همه کارکنان این مرحله را کامل کنند. این به سایر کارمندان اجازه می دهد تا مواردی را که ممکن است به آنها نیاز داشته باشند بررسی کنند و نگهداری کنند.

    تنظیم به ترتیب (Seiton)

    Sustain به معنای تبدیل کردن 5S به یک عادت و آموزش به دیگران برای پایبندی به استانداردهای تعیین شده است. 5S را به یک عادت تبدیل کنید و یک محیط اداری منظم ایجاد کنید.

    برای موفقیت یک ابتکار 5S، آن را به تلاشی در سطح سازمان تبدیل کنید. مدیریت ارشد باید همه کارکنان را متعهد و درگیر کند. برای اجرای موفقیت آمیز 5S، باید منابع، نیروی انسانی، آموزش و تبلیغات کافی را فراهم کنید. حتماً برنامه 5S را با اهداف و مقاصد شرکت هماهنگ کنید. در نهایت، باید ممیزی های 5S و بازبینی مدیریتی منظم، و همچنین شناسایی و پاداش برای اقدامات خوب 5S وجود داشته باشد.

    همه موارد باید برای دسترسی آسان مرتب شوند. برای یک سیستم خوب، می توان هر موردی را در کمتر از 5 ثانیه پیدا کرد. باید جایی برای هر چیزی وجود داشته باشد و هر چیزی پس از استفاده در جای خود باشد.

    در زیر چند نکته تمرینی برای Set In Order آمده است:

    نکات تمرینی برای Sustain عبارتند از:

    • ارتباط منظم برنامه 5S، به عنوان مثال خبرنامه های ماهانه.
    • نظافت منظم در هارد کامپیوتر شما.
    • جلسات نظافت را با هم برگزار کنید. بازرسی ها و ممیزی های ماهانه 5S را انجام دهید.
    • قدم زدن Gemba توسط مدیر عامل و/یا اعضای کمیته راهبری 5S.
    • بررسی ماهانه توسط کمیته راهبری 5S انجام دهید.
    • ایجاد استانداردهای 5S و بهبود مستمر استانداردها.
    • دستورالعمل های 5S را توسعه دهید. به افراد و تیم ها برای اقدامات خوب 5S پاداش دهید و آنها را شناسایی کنید.