علت اصلی: مدیریت شرکت تولید ناب را درک نکرد و اهداف پروژه مناسبی را هنگام راهاندازی کارخانه تعیین نکرد.
راهکارهای تضمین کیفیت رابرت بروتون (805) 419-3344 ایالات متحده آمریکا پست الکترونیک |
![]() |
از این صفحه لذت می برید؟ لطفا آن را فوروارد پرداخت کنید. در اینجا نحوه …
برای هر سوال چرا، شما بر آخرین علت اصلی فرعی تمرکز می کنید. هنگام استفاده از این ابزار، پرسیدن “چرا” 5 بار ممکن است ضروری نباشد. شاید لازم باشد فقط 3 بار «چرا» را بپرسید تا به علت اصلی درست برسید. عدد 5 یک عدد دلخواه است. روش 5Y فرآیندی است برای پرسیدن اینکه چرا یک علت فرعی رخ داده تا زمانی که علت اصلی اصلی را آشکار کنید.
هنگامی که یک مشکل در ابتدا رخ می دهد، همه ما واکنشی فوری نسبت به علت آن مشکل نشان می دهیم. با این حال، آن واکنش فوری فقط یک واکنش سطحی است. وقتی نوبت به بررسی فرآیندها یا سیستم ها می رسد، دلایل ریشه ای عمیق تری برای آن مشکل وجود دارد. 5Y به ما کمک می کند تا دلایل اصلی یک مشکل معین را پیدا کنیم. 5 چرا روش حل مسئله به ما کمک می کند تا جزئیات پشت مشکل را کشف کنیم.
![](https://www.quality-assurance-solutions.com/images/x8Dmanagerdisc80.png.pagespeed.ic.r0ExZLvljA.png)
نرم افزار 8D Manager با تولید کننده گزارش 8D، 9D، 5Y و 4M. نرم افزار اقدام اصلاحی شما برای مدیریت، اندازه گیری و گزارش مسائل.
مسئله – این دلیل اصلی مشکل است. چرا مشکل پیش آمد.
سیستم – اینها سیستم های ریشه ای هستند که این علت ریشه ای بالقوه را پیش بینی نکرده اند. این نیز می تواند عدم وجود سیستمی برای جلوگیری از علت اصلی باشد. چرا سیستمهای شما این حالت خرابی را پیشبینی نکردند یا نگرفتند؟
مدیر 8D
اطلاعات بیشتر در مورد پنج چرا
شرح:
![](https://www.quality-assurance-solutions.com/images/Five-Whys-1.jpg.pagespeed.ce.iikNkWv1G7.jpg)
پیش بینی – اینها فرآیندی در شرکت شما هستند که وقوع این موضوع را پیش بینی نکرده بودند. چرا فرآیندهای فعلی شما این حالت شکست را پیش بینی نکردند؟ چرا فرآیند برنامه ریزی یا توسعه شما این موضوع را یک مسئله بالقوه نمی دید؟
مشتریان ممکن است هنگام استفاده از ابزار حل مسئله 5 چرایی، به یکی از دو روش سیستماتیک مختلف نیاز داشته باشند. اینها هستند؛
پس از تأیید علت اصلی، باید اقدامات اصلاحی خود را برای آن علت اصلی تعیین کنید. اقدامات اصلاحی را در فرم 5Y مستند کنید. این اقدامات اصلاحی را اجرا کنید. اگر در حال انجام یک اقدام اصلاحی برای یک مشتری هستید، با تجزیه و تحلیل 8D ادامه دهید.
![](https://www.quality-assurance-solutions.com/images/x8Dmanagerdisc80.png.pagespeed.ic.r0ExZLvljA.png)
یکی از ابزار حل مسئله 5 چرایی برای تعیین علت اصلی یک مشکل استفاده می کند.
نرم افزار 8D Manager با تولید کننده گزارش 8D، 9D، 5Y و 4M. نرم افزار اقدام اصلاحی شما برای مدیریت، اندازه گیری و گزارش مسائل.
این روش ارتباط نزدیکی با نمودار علت و معلولی (فیش استخوان) دارد و می تواند برای تکمیل تجزیه و تحلیل برای تکمیل نمودار علت و معلولی استفاده شود.
مثال:
مهار – این دلیل اصلی است که چرا نقص ها از امکانات شما فرار می کنند. چرا این عیوب را قبل از ارسال پردازش نکردید؟
ابزار 5Y چگونه کار می کند؟ این یک جریان سریع است …
- مشکل پیش می آید
- چرا آن مشکل رخ داد = علت اصلی فرعی #1
- چرا علت فرعی شماره 1 رخ داد؟ = علت اصلی فرعی #2
- چرا علت فرعی شماره 2 رخ داد؟ = علت اصلی فرعی شماره 3
- چرا علت فرعی شماره 3 رخ داد؟ = علت اصلی فرعی شماره 4
- چرا علت فرعی شماره 4 رخ داد؟ = علت اصلی اصلی شماره 5
1) جلوگیری – پیش بینی – محافظت
2) مشکل – مهار – سیستم
5 Why به معنای 5 چرخه است، اما ممکن است به 5 چرخه نیاز نداشته باشید. گاهی اوقات 3 یا 4 سیکل علت را جدا می کند. وقتی به دلیل چهارم یا پنجم می رسید، به احتمال زیاد دقیقاً به شیوه های مدیریتی نگاه می کنید.
روش تحلیل پنج چرایی نیز به نام 5 چرا برای جداسازی علت اصلی یک مشکل استفاده می شود.
مدیر 8D
آیا ترجیح می دهید این صفحه را با پیوند دادن به آن با دیگران به اشتراک بگذارید؟
- روی کد لینک HTML زیر کلیک کنید.
- آن را کپی و جایگذاری کنید و یادداشتی از خودتان اضافه کنید، در وبلاگ، یک صفحه وب، انجمن ها، یک نظر وبلاگ، حساب فیس بوک خود یا هر جایی که برای شخصی این صفحه ارزشمند است.