ژاپن و استرالیا همکاری دفاعی را تقویت می کنند

در سال 2007، شینزو آبه، نخست وزیر وقت ژاپن و جان هوارد، نخست‌وزیر استرالیا، سندی را امضا کردند که منافع استراتژیک مشترک و منافع امنیتی موجود در روابط دوستانه آنها با ایالات متحده را به رسمیت شناخت.

نخست وزیر ژاپن هم ضمن اعلام موافقت با همتای استرالیایی خود، گفت که ژاپن و استرالیا باید همکاری در زمینه امنیت انرژی را ارتقا دهند. ژاپن گاز طبیعی، سنگ آهن و سایر منابع حیاتی را از استرالیا وارد و این کشور را به یک شریک کلیدی تبدیل می کند.

کیشیدا و آلبانیز همچنین بر ضرورت ثبات در تامین منابع از سوی استرالیا برای ژاپن که بیش از 90 درصد نیاز انرژی خود را به واردات متکی است، تاکید کردند.

 کیشیدا که روز جمعه سفر سه روزه خود در استرالیا را آغاز کرده، با آلبانیز بر اهمیت نظریه «اقیانوس هند-آرام، آزاد و باز» تاکید کردند، دیدگاهی که شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن از آن حمایت می کرد.

رهبران دو کشور، موضع خود نسبت به چین را در این بیانیه مشخص نکردند زیرا ممکن است شاهد نحوه تغییر سیاست دیپلماتیک پکن پس از انتخاب مجدد شی جینپینگ باشند.

آلبانیز گفت: زمانی که قیمت ها در پی تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه افزایش یافت، استرالیا نقش ویژه ای در حمایت از امنیت انرژی ژاپن، ایفا کرده است، 

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو ژاپن، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و آنتونی آلبانیز همتای استرالیایی وی، روز شنبه متعهد شدند که همکاری دفاعی عملی بین دو کشور خود را در بحبوحه قدرت‌نمایی رو به رشد چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه تقویت کنند.

به نوشته خبرگزاری ژاپن، این توافق در حالی صورت گرفت که نگرانی ها درباره امکان افزایش تحریکات نظامی چین علیه تایوان، پس از اینکه رئیس جمهور شی جین پینگ برای سومین دوره رهبری، حزب کمونیست چین را به دست آورد، شدت گرفته است.

پس از گفت و گو در شهر پرث در استرالیا، کیشیدا و آلبانیز بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن دو دولت توافق کردند روابط امنیتی سه جانبه با آمریکا را تعمیق و علیه کشورهایی که قوانین و هنجارهای بین‌المللی را نقض می کنند، اقدام کنند.

کیشیدا هم گفت که این بیانیه به قطب‌نمایی برای هدایت همکاری‌های امنیتی و دفاعی بین ژاپن و استرالیا، در طول دهه آینده میلادی تبدیل خواهد شد.

ژاپن در حال حاضر تنها با ایالات متحده چنین قراردادی دارد. اجرای این پیمان به عنوان پایگاهی برای اجرای عملیات امنیتی بین ژاپن، استرالیا و ایالات متحده با توجه به وضعیت اضطراری احتمالی در تایوان عمل می کند.
 


منبع: https://www.irna.ir/news/84919718/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

آلبانیز در بیانیه مشترک خود در کنفرانس مطبوعاتی  گفت که این بیانیه، یک نقطه عطف است که یک سیگنال قوی به همسویان استراتژیک ما ارسال می کند.

ژاپن استرالیا را نیمه متحد خود می داند زیرا هر دو کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه بخشی از کوواد یا گفتگوی چهارجانبه امنیتی هستند که شامل هند و ایالات متحده نیز می شود. این چارچوب نیز توسط آبه پیشنهاد شد که در ماه جولای به ضرب گلوله کشته شد.

توکیو و کانبرا در حال بررسی گام‌هایی برای اجرای توافق‌نامه دسترسی متقابل دوجانبه که در ژانویه امضا شد، با هدف تسهیل استقرار نیروها در کشور یکدیگر برای تمرین‌های مشترک و عملیات امدادی، هستند.