پلنیوم باکس و موارد استفاده آن

پلنیوم باکس و موارد استفاده آن همانطور که در ظاهر پلنیوم باکس ها مشخص است یک جعبه در ساخت آن ها تعبیه شده است که از آن به منظور تجمع هوا استفاده می شود. باکس های پلنیوم در واقع یک وسیله انتقال هوا هستند که هوای جمع شده در باکس را به صورت کاملا منظم و لایه ای از طریق دریچه های اسلات به بیرون منتقل می کنند. بنا بر ابعاد اتاق و طول مسیر به همراه انداز، تعداد و نوع دریچه هوا مصرفی باید از پلنیوم باکس خاصی استفاده کرد. جنس آلیاژ، اندازه، رنگ و حالت خروجی جعبه توزیع هوا بر اساس درخواست و نیاز معماران تولید خواهد شد. حالت‌های استاندارد و از پیش تعیین شده در پلنیوم باکس وجود دارد؛ اما در صورت نیاز می‌توان از ابعاد و اشکال شخصی‌سازی شده نیز بهره برد. پلنیوم باکس فن کویل یکی از انواع باکس پلنیوم می باشد که با استفاده از سیستم‌ها چیلر و فن کویل، جریان هوای خنک و گرم زمانی ‌که وارد لوله‌های خرطومی شود.

در این فیلم شما می بینید که چگونه برای خروجی هوا برای کانال تهویه هوا جعبه کانال را برش میزنیم و لوله فلکسیبل را به آن متصل میکنیم. پلنیوم باکس گالوانیزه در حمل و نقل یا در اثر عواملی محیطی دچار مشکل نخواهد شد و ضخامتی بسیار بالا داشته که موجب می شود محصول کارایی خوبی از خود نشان دهد. محصول فوق می تواند با استفاده از خرچنگی یا بست وسط پلنیوم به دریچه اسلات فیکس گردد. همچنین میتوان آن را به صورت پروفیل در زیر نشیمن گاه پلنیوم یا پیچ ساپورت از سقف فیکس کرده و دریچه اسلات را بر روی آن نصب کرد. همانطور که مطلع شدید، پلنیوم باکس داکت اسپلیت همواره به عنوان یک توزیع کننده هوا مورد استفاده قرار می گیرد. دریچه های توزیع هم از اجزای مختلفی تشکیل می شوند اهمیت بالایی در ارتباط با مصرف انرژی، کاهش خوردگی و … می شوند.

۳- امکان ساخت در انواع سایز و ابعادِ متنوع ،با درنظرگرفتن شرایط سقف کاذب. برای طراحی پلنیوم باکس می بایست شرایط مشتری در نظر گرفته شده و از مواد اولیه مناسب استفاده داشت. همچنین عوامل مختلفی همچون مواد اولیه به کار رفته در پلنیوم باکس، ضخامت و ابعاد آن در سادگی یا سخت بودن نصب دخیل هستند.

کاربرد اصلی پلنیوم باکس پخش هوا و تعدیل فشار خروجی هوا از تمام نقاط دریچه های خطی و اسلوت است. جهت هوارسانی در سقف فضاهایی مثل لابی های ساختمانهای مسکونی، سالن های ساختمانهای اداری، تجاری، پاساژها و هتلها، دریچه های دکوراتیو (اسلوت و خطی) طراحی و اجرا می گردد. با توجه به اینکه لاین اصلی کانال هوا از سقف کاذب عبور می کند، جهت رسیدن هوای کانال اصلی به دریچه ها از سازه ای به نام پلنیوم باکس استفاده می شود. برای انتقال هوا به دریچه هایی با طول بلند از باکس توزیع هوا استفاده می شود.

  • وجود کانال باکس در سیستم فن کویل یا به‌کارگیری از دریچه‌های خطی و اسلوت نیز امری مهم بوده و نصب آن باید توسط افراد زبده صورت پذیرد.
  • دریچه‌های اسلوت با Plenum Box روی سقف‌های کاذب اجرا می‌شوند و بدون این‌ که هیچ‌گونه پیچی قابل ‌مشاهده باشد، زیرا جعبه‌هایی برای پلونیم باکس طراحی ‌شده است.
  • جهت قرار گرفتن بست های خرچنگی دریچه های اسلوت لبه های نگهدارنده ای درون آن پلنیوم باکس کانال تعبیه شده است.
  • باکس تبدیل چهارگوش به گرد باکس تبدیل پشت دریچه‌ای یا باکس تبدیل چهارگوش گرد براساس تسهیل و تسریع اتصال کانال‌های گرد فلکسیبل به انواع …

شیوه هایی همچون ساپورت گیری از سقف، نصب روی سازه سقف های کاذب، نصب روی شاسی فلزی، روش های گوناگون نصب این محصول را تشکیل می دهند. از باکس های گوناگون می توان به باکسِ پشتِ دریچه های سقفیِ چهارطرفه ی تایلی و یا دیگر انواعِ دریچه ها اشاره نمود که تصاویرِ متنوعِ باکسها به تفصیل در ذیلِ این توضیحات، قابل مشاهده است. گروه صنعتی دهش مفتخر است همگام با صنعت روز دنیا با همکاران مجرب در اجرای کانال های از پیش عایق شده در خدمت آبادانی و پیشرفت ایران عزیز و رفاه حال هموطنان گرامی می باشد. به طور معمول به ازای هر ۸۰ سانتی متر است یک ورودی هوا در نظر گرفته می شود اما این فواصل نباید از ۱۲۰ سانتی متر تجاوز کند. ☆ به دلیل سبکتر بودن نیاز به ساپورت کمتری برای نصب داشته و ۲۵% سریع تر از گالوانیزه نصب می شود.

استفاده ازپلنیوم باکس به منظور ایجاد اختلاط کافی هوا وتوزیع یکسان هوا درطول، امری لازم ومهم است. پلنیوم باکس ها معمولا در طول بالا با ورودی های گرد به فواصل حداکثر ۱/۲متر پشت دریچه های خطی نصب می شوند. لازم به ذکر است دریچه هایی که بر روی پلنیوم باکس نصب می شوند از داخل بوسیله تعدادی بست خرچنگی به پلنیوم فیکس شده دیگر نیازی به سوراخ کاری بر روی قاب دریچه ها و خراب شدن نمای کار نمی باشد. ابعاد دهانه پلنیوم باکس ها با توجه به ابعاد پشت دریچه اسلوت انتخاب می شوند . تعداد و ابعاد طوقه ورودی هوا نیز با توجه به حجم هوای عبوری از پلنیوم و طراحی هوادهی دریچه های خطی طراحی می شوند. در شرایطی که احتمال ایجاد تقطیر و تعریق رطوبت هوا روی سطح پلنیوم وجود داشته باشد باید از عایق های حرارتی در این باکس ها استفاده کرد.

شاید بسیاری از افراد با کارایی پلنیوم باکس‌ها آشنایی نداشته باشند، در واقع باید بگوییم که این وسیله همانند یک باکس اختلاط هوا کار خود را انجام دهد که توسط آن پخش هوا به ‌صورت لایه‌ای و آرام‌ آرام انجام می‌گیرد. پلنیوم در واقع از ورقه‌های گالوانیزه‌ای و استیل که دارای ضخامت طول و عرض متفاوتی هستند، تولید می‌شوند. کاربران می توانند با توجه به ابعاد و اندازه‌های که در دسترس دارید، همچنین شرایط سقف کاذب، طول و عرض دریچه‌های خطی و … پلنویم باکس خود را سفارش دهند. جنس ورق آن ها از گالوانیزه به ضخامت نیم میلیمتر به بالابوده همینطور بر اساس شرایط فضای سقف کاذب و همچنین طول و عرض دریچه های خطی و اسلوت طراحی می گردند. باکس پلنیوم همانطور که از نام آن مشخص است یک جعبه است که به منظور ترکیب هوا مورد استفاده قرار می گیرد.

باکس توزیع هوا در دو آلیاژ گالوانیزه و آلومینیوم بر اساس نیاز و سفارش مشتری به قطر 0.5 میلی‌متر ساخته خواهد شد. طول، عرض و ارتفاع پلنیوم باکس به‌همراه اندازه دریچه‌ها در این قطعه از سیستم هوارسانی متغیر بوده و در صورت نیاز می‌توان از آن در طراحی محیط داخلی ساختمان نیز کمک گرفت. عایق الاستومری به‌کار رفته در این بخش داخلی و خارجی بدنه پلنیوم باکس از افت فشار، نشت هوا، تبادل دما محیط داخل با بیرون ساختمان و پخش صدا جلوگیری خواهد نمود. وجود کانال باکس در سیستم فن کویل یا به‌کارگیری از دریچه‌های خطی و اسلوت نیز امری مهم بوده و نصب آن باید توسط افراد زبده صورت پذیرد.

محصولات مرتبط

پلنیوم باکس ها جهت هوادهی در طول های بلند و یکنواخت بودن هوا مورد استفاده قرار می گیرد. با آپارتمانی شدن ساختمان‌ها شاهد حذف پنجره‌ها و استفاده از نورگیرهای یکپارچه در قسمت‌های مختلف ساختمان خواهید بود. اما با انجام این عمل، جریان هوا در واحدهای ساختمان به حداقل رسیده و افراد دچار مشکلاتی خواهند شد.

دریچه پانچ اتاق عمل