هند و «آسه آن» روابط راهبردی خود را گسترش می‌دهند

هند برای صندوق علم و فناوری آسیا-هند برای کار در زمینه های نوظهور بهداشت عمومی و انرژی های تجدیدپذیر، یک کمک هزینه ۵ میلیون دلاری را نیز وعده داد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84940356/%D9%87%D9%86%D8%AF-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF

بر اساس بیانیه مشترک منتشر شده پس از این اجلاس، هند و آسه آن همکاری های دریایی از جمله امنیت دریایی، مقابله با دزدی دریایی، عملیات جستجو و نجات و کمک های بشردوستانه و مدیریت بلایا را ارتقا خواهند داد. دو طرف فعالیت‌هایی را برای پیاده‌سازی چشم‌انداز آسه‌آن در ابتکار اقیانوس هند و اقیانوس آرام باز و امن را بررسی خواهند کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از هندوستان تایمز، هند و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در نشست سران آسه‌آن و هند بود که روز گذشته در پنوم پن، پایتخت کامبوج برگزار شد، روابط خود را به یک مشارکت راهبردی جامع ارتقا دادند و متعهد شدند که همکاری را در حوزه‌های مختلف از امنیت دریایی و سایبری تا همکاری سیستم‌های مالی دیجیتال افزایش دهند. 

کومار گفت: ارزش تجارت دو طرفه در حال حاضر ۱۱۰ میلیارد دلار است و ما معتقدیم با توافق جدید این میزان افزایش خواهد یافت.

آنها همکاری در امنیت سایبری، اقتصاد دیجیتال و فین تک، از جمله قابلیت همکاری سیستم های مالی دیجیتال را تقویت خواهند کرد. همچنین همکاری در توسعه پایدار با تمرکز بر فناوری‌های جدید و نوظهور برای انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی هوشمند، مراقبت‌های بهداشتی و فضا افزایش خواهد یافت.

آسه‌آن و هند احیای گردشگری را ترویج و فعالیت‌های مرتبط با جوانان را تقویت می‌کنند و همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک برای ارتقای صلح، ثبات و رفاه در منطقه همکاری خواهند کرد.

هند و آسه‌آن در سال ۲۰۱۲ یک شراکت راهبردی ایجاد کردند و «ساوراب کومار»، معاون وزیر امور خارجه در امور شرق هند، در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت: ارتقای بیشتر روابط منجر به تمرکز بر پنج حوزه خاص خواهد شد که شامل امنیت دریایی، اجرای مشترک پروژه‌ها در هند و اقیانوس آرام، امنیت سایبری، سیستم های مالی دیجیتال، فناوری های جدید برای توسعه پایدار، احیای گردشگری و تلاش های مشترک برای ارتقای صلح و ثبات در سراسر منطقه است.

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت ارتباط هوایی، زمینی و دریایی، دو طرف برای تکمیل زودهنگام بزرگراه سه‌جانبه هند-میانمار-تایلند و گسترش آن به سمت شرق به لائوس، کامبوج و ویتنام تلاش خواهند کرد و هم‌افزایی بین طرح جامع را بررسی خواهند کرد. 

کومار مشارکت استراتژیک جامع جدید را تاریخی توصیف کرد و گفت که منجر به همکاری عملی در پنج حوزه شناسایی شده خواهد شد.

کومار گفت که در طول این اجلاس، دانکهار بر محوریت آسه‌آن در چشم‌انداز هند درباره اقیانوس آرام تأکید کرد و گفت: مشارکت با آسه‌آن یک ستون کلیدی در سیاست «اقدام شرقی» است.