نخست وزیر چین از تقویت همکاری با سازمان ملل خبر داد

وی در پایان درباره اولویت بندی مسائل مربوط به توسعه که کشورهای درحال توسعه با آن مواجه هستند اظهارنظر کرد و افزود چین فعالانه به این کشورها کمک های مالی، مبارزه با تغییرات اقلیمی و بهبود استانداردهای زندگی خواهد داد و آنها را به توسعه پایدار ترغیب می کند. 

از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت همکاری میان چین و این سازمان موضوعی مهم برای چندجانبه گرایی است و سازمان ملل از تلاش های فراوان چین در بهبود و پیشرفت چندجانبه گرایی قدردانی می کند. وی همچنین درباره مشارکت چین برای پیشرفت آژانس های سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی و دستیابی به توسعه پایدار سخن گفت. 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری «سی جی تی ان»، لی کیچیانگ نخست وزیر چین که برای سفر ۶ روزه و چندین جلسه با رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا به کامبوج سفر کرده است در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تقویت روابط کشورش با این سازمان شد. 

نخست وزیر چین در دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به بررسی مسائل متفاوتی  از جمله چندجانبه گرایی و تغییرات اقلیمی پرداخت. وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد سازمان ملل متحد بنیادی اساسی و مهم برای حفظ چندجانبه گرایی است و چین اهمیت زیادی برای نقش مهم سازمان ملل در حفظ صلح جهانی و بهبود و پیشرفت توسعه قائل است. 

این مقام سیاسی چین افزود چین از موفقیت های جدید سازمان ملل ملل با ریاست گوترش قدردانی می کند و وعده داد کشورش همواره به دنبال تقویت همکاری با آژانس های سازمان ملل خواهد بود و فعالانه در تمامی فعالیت های این سازمان مشارکت خواهد کرد و  تلاش های  مشترک در راستای  منشور سازمان ملل ملل برای حفظ صلح جهانی خواهد کرد.

آنتونیو گوتریش از تقویت همکاری با چین برای کمک به کشورهای در حال توسعه  برای مقابله با تغییرات اقلیمی، رویارویی با وام ها و حفظ امنیت غذا و انرژی ابراز امیدواری کرد و افزود سازمان ملل متحد با جداسازی اقتصادی مخالف  و معتقد است که تمامی کشورها باید تفاوت های خود را از طریق گفتگو حل و فصل کنند و با چالش های جهانی به شکل مشترک رو به رو شوند. سازمان ملل قاطعانه از نقش مهم چین در همکاری جنوب-جنوب حمایت می کند و روابط نزدیک تری را با این کشور در آینده پیش بینی می کند. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84942308/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%84%D9%84-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

لی کیچیانگ با اشاره به شرایط پیچیده فعلی جهانی گفت حفظ چندجانبه گرایی اساسا به معنای حفظ اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و پشتیبانی از اقتدار این سازمان در مسائل بین المللی است. بدین ترتیب حمایت از سازمان ملل به مشارکت در صلح و توسعه جهان می انجامد.