معرفی انواع PLC ها و برند های مختلف پی ال سی پایتخت فناوری

کدگذاری هر یک از پی ال سی ها با یکدیگر متفاوت است که همین مسئله تعیین کننده قیمت پی ال سی می باشد. در بین زبان های برنامه نویسی، سه زبان به عنوان بهترین و پرکاربرد ترین زبان های برنامه نویسی برای پی ال سی توسط شرکت های سازنده آن ارایه می شود. این مدل plc ها در انواع مدل های گوناگون در هر دو نوع compact و modular تولید شده اند. مدل های s5-90U و s5-95U دارای حوزه عملکردی محدود بوده و از نوع plc های compact شرکت زیمنس هستند. برخی دیگر از مدل ها مانند s5-100U و s5-115U ، ماژولار هستند و کاربرد آن در سیستم های کنترلی با ابعاد متوسط است. راندمان و کارکرد فوق العاده و صرفه اقتصادی، برند Delta را به یکی از برندهای محبوب در حوزه اتوماسیون صنعتی تبدیل کرده است و در ایران نیز این برند پی ال سی محبوبیت بسیاری دارد.

معرفی انواع PLC ها و برند های مختلف پی ال سی پایتخت فناوری و در نهایت، حرف c، که مخفف واژه Controller به معنی کنترل کننده می باشد. هر یک از این کلمات به علت و هدف خاصی در نام گذاری این محصول به کار گرفته شده اند، که در ادامه، به بررسی این موارد خواهیم پرداخت. طی ادامه این متن، ما به معرفی و بررسی هر یک از انواع مختلف پی ال سی ها خواهیم پرداخت. البته، قبل از هر چیز، بیایید نگاهی کلی به چیستی و وظیفه اصلی و انواع PLC بیندازیم و با نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شویم. و در شرکت های سازنده مختلف این نوع را با اسم های متفاوتی نام می برند مثلا در شرکت امرون به این مدل پی ال سی ها زِن می گویند. فروشگاه آنلاین سورنا مرجع بررسی ، انتخاب و خرید تجهیزات اتوماسیون و برق صنعتی است .

پی ال سی LOGO! Logic Modules

طبق تصویر زیر در این حالت می توان از فضای خالی بین ماژول ها نیز استفاده کرد. بر خلاف کنترلرهای منطقی ماژولار این کار باعث اختلال در عملکرد سیستم رک نخواهد شد. یکی دیگر از مزایای ویژه مدل رک قابلیت استفاده از دو CPU در کنار یکدیگر است. در این نوع PLC با معیوب شدن یکی از CPU ها بالافاصله پردازنده دوم وارد عمل شده و وظایف سیستم بدون قطعی ادامه پیدا خواهد کرد. این مدل هزینه بالایی داشته و در سیتسم های بسیار حساس استفاده می شود.

بدون در نظر گرفتن واحدهای افزایشی) حداکثر ۱۲ ورودی و خروجی را پشتیبانی می کند. ها مقرون به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی پروژه را زیر سئوال خواهد برد. لذا لازم است تا با دقت در ماهیت فعل کنترلی و حجم مدار فرمان انتخاب صحیحی از میان روش های مطرح شده داشته باشیم. در حدود میکرو‌ثانیه و نهایتاً میلی ثانیه است، لذا زمان لازم برای انجام هر سیکل کاری ماشین به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و این امر باعث افزایش میزان تولید و بالا رفتن بازدهی دستگاه می‌شود.

این مدل به صورت Compact عرضه شده و برنامه نویسی آن توسط نرم افزار Step7-Micro/Win نوشته شده است. یکی از قدیمی ترین تولیدات شرکت زیمنس این نوع از پی ال سی می باشد که امروزه تولید آن در کارخانه متوقف شده اما ممکن است بسیار از کارخانه هایی که از قبل آن را خریداری نموده اند هنوز هم آن را مورد استفاده قرار دهند. این نوع از پی ال سی در مدل های مختلفی شامل S5-90U، S5-95U، S5-100U و S5-115U وجود دارند که دو مدل اول به صورت compact و دو مدل دوم در اتوماسیون های ماژولار به کار می روند. کار کردن با پی ال سی نیاز به تخصص بالایی داشته و افراد عادی و بی تجربه قادر به کار کردن با آن نمی باشند.

در واقع می توان گفت مینی پی ال سی ها کار پی ال سی های معمولی را انجام می دهند اما ورودی و خروجی های آنها با محدودیت های بیشتری مواجه بوده و حداکثر تعداد ورودی و خروجی آنها 40 عدد می باشد. از آنجا که رله ها دارای اجزای مکانیکی می باشند، در معرض سایش و عملکرد نامناسب قرار می گیرند. اولین PLC با عنوان “084” توسط همکاران بدفورد معرفی گردید و پس از آن بدفورد شرکت جدیدی به نام Modicon را برای توسعه و تولید PLC ها راه اندازی کرد. از آن زمان کنترل کننده منطقی برنامه پذیر تکامل یافته و به یکی از اجزای اصلی در صنایع مختلف تبدیل شده است. در این مطلب به معرفی پی ال سی و انواع مختلفی که برای آن وجود دارد پرداخته شده است. از نام این دسته بندی، واضح است که این انواع پی ال سی ها در زمره پی ال سی های کوچک قرار می گیرند.

راهنمای کاربری مولتی متر دیجیتال هیوکی DT-4281

PLC سری 1200 Siemens به عنوان یکی از محصولات مهم S7 این قیمت plc شرکت شناخته میشود. این پی ال سی در مدلهای شناخته شده 221، 222، 226XP، 224 و 224XPSI وجود دارد. سری 200 استپ 7 زیمنس، دارای امکانات ارتباطی فوق العاده‌ای نظیر اترنت و پروفی باس است و در مدلهای مختلف خود از 6 تا 22 ورودی-خروجی IO دارد. یک سیستم اتوماسیون با داشتن قابلیت اتصال به تجهیزات خروجی از قبیل موتور، اینورتر، شیر برقی، هیتر و … کامل خواهد شد.

مهندس یار یک شرکت دانش بنیان و جزء اولین تولیدکنندگان آموزش های تخصصی مهندسی در کشور از سال 1390 می باشد. تمامی مولفان مهندس یار دارای سابقه کار صنعتی مرتبط با موضوع تدریس شده هستند. LOGO، محصولات اتوماسیون ریز S7-200 و S7-1200، PLC های سیستم ماژولی S7-300 و S7-400، پنل و کنترلر ترکیبی C7، و سیستم ورودی/خروجی توزیع شده ET 200 با هوش محلی. بنابراین استفاده از کنترل سیم بندی شده کمتر می شود، اگرچه آن ها هنوز برای اتصال دستگاه های میدانی مورد نیاز هستند. PLC ها نه تنها قادر به انجام وظایف مشابه با کنترل مدار سیم بندی شده هستند، بلکه قادر به انجام کاربردهای بسیار پیچیده تر نیز می باشند. علاوه بر این، برنامه PLC و خطوط ارتباطی الکترونیکی جایگزین اکثر سیم های ارتباطی مورد نیاز تحت کنترل سیم بندی شده می شوند.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پی ال سی سری S7-1200 مدل CPU 1214C زیمنس” لغو پاسخ

سیستم کنترلی که برای یک فرآیند به کار گرفته می شود باید با توجه به نوع آن باشد. کنار هم قرار دادن ماژول ها به معنی ایجاد ارتباط الکتریکی و دیتا است. عبور جریان از هر کارت به منطور تغذیه کارت های دیگر باعث افزایش دما در کنترل کننده خواهد شد.کارت ها یا ماژول ها باید با ترتیب خاصی در کنار CPU قرار بگیرند. در این حالت امکان قرار دادن فضای خالی بین ماژول ها وجود ندارد.در صورت بروز عیب در یک ماژول؛ امکان قطع تغذیه و ارتباط ماژول های بعد از آن با CPU بسیار بالا است.به منظور تعویض ماژول ها باید کنترل کننده خاموش شود. توجه داشته باشید که برای کار کردن این نوع از پی ال سی می بایست قابی در قسمت انتهایی آن بسته و پی ال سی تکمیل شود.

  • تغییر در عملکرد یا گسترش سیستم مستلزم تغییرات کلی در اجزا و سیم کشی بود.
  • برای برنامه ریزی و پیکر بندی این سیستم , علاوه بر Step7 باید پکیج H-System نیز نصب شود.
  • مضاف براین، پی ال سی ماژولار قابلیت اضافه کردن ماژول های ورودی و خروجی متعدد را برای کاربر فراهم می آورد.