طراحی داخلی مطب و کلینیک ها

کمد اداری برای این فضا میتواند یکی از بهترین انتخاب ها برای طراحی این مطب مراجعه میکنند. کمد اداری چوبی و یا ورقه های استفاده کرد و فروش تجهیزات. انواع خاکستری های ملایم بهترین گزینه برای سالن انتظار در طراحی داخلی کلینیک و مطب می باشند. برای انتخاب نوع کف پوشف کاغذ دیواری، کابینتهای پزشکی و سایر قسمتها و اجزا کلینیک، توجه داشته باشید که قابل شستشو بودن و ضد باکتری بودن متریال، در اولویت است. شرکت های بسیاری در سطح کشور در زمینه ی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب ها و مراکز درمانی فعالیت می کنند که از جمله ی بهترین آن ها می توان به شرکت بدادم برس اشاره کرد. کاتاپه ها و مبل های قدیمی فرانسوی در کنار اکسسوری های جدید و مدرن مارک آن ها قرار می گیرد. طراحی داخلی کلینیک زیبایی از اهمیت زیادی برخوردار میباشد چرا که مراجعه کنندگان به کلینیک شما به دنبال زیبایی هستند و این امر کار شما در طراحی دکوراسیون داخلی سخت مینماید از طرفی رعایت موارد بهداشتی و در نظر گرفتن آن در چیدمان و دکوراسیون، محدودیت هایی را ایجاد مینماید که با طراحی هوشمندانه میتوان این محدویت ها را کنار زد.

در صورتی که دکوراسیون به خوبی انجام شود، موجب ایجاد حس آرامش و رضایت فرد بیمار خواهد شد. در نورپردازی چنین مکان هایی فضایی که قرار است کار بهداشتی و درمانی انجام گیرد (مانند اتاق خدمات پوست) حتما از نورهای مناسب و کافی استفاده گردد تا کمبود نور موجب خطا نگردد. وجود یک تهویه ی مناسب که از راکد بودن هوا در محیط پیشگیری کند بسیار ضروری است. در داخل مطب می توان از آکواریوم، تابلوهای نقاشی، گل و گیاه، مجلات و روزنامه ها و تلویزیون نیز استفاده کرد تا محیط باعث خستگی بیمار در حال انتظار طراحی داخلی مطب روانشناسی نشود. در طراحی مبلمان اداری و دکوراسیون داخلی مطب و کلینیک به شیوه مدرن عموما نباید به جنبه فیزیکی دکوراسیون توجه داشت بلکه طراحی مطب پزشکی باید به گونه ای باشد تا بیمار به محض ورود به مطب حس بیمارستان را از ذهن خود خارج کند و احساس یک فضای تکراری در محیط های پزشکی را نداشته باشد.

عملکردی بودن طراحی و ماهیت نوع خدمات پزشکی که ارائه می شود. تهیه برنامه فیزیکی یک کلینیک دندانپزشکی به تعداد پزشکان، نوع خدمات ارائه شده و سن مراجعه کنندگان بستگی دارد. شرکت بدادم برس یکی از بهترین و موفق ترین شرکت های ایرانی در زمینه ی طراحی دکوراسیون داخلی مطب می باشد که به دلیل کیفیت بالای خدمات ارائه شده توسط این شرکت، طرفداران و مشتریان بسیاری در سطح کشور دارد. یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی که در میزان هزینه های انجام شده در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب زنان تاثیر گذار است، متراژ مطب می باشد. ساعت دیواری یا رومیزی به نحوی که در دیدرس مشاور قرار داشته باشد تا امکان زمانبندی مشاوره برای او فراهم شود از عناصر اصلی دکوراسیون این اتاق است. بهتر است رنگ فضای انتظار و درمان با یکدیگر مشابه باشند تا بیمار آمادگی لازم برای درمان را از قبل داشته باشد. مثلا با طراحی چند عملکردی فضاها می تواند بسیاری از مشکلات فضایی را حل کند. مثلا اینکه کلینیک برای افراد ناتوان جسمی است، برای سالمندان است، کلینیک اطفال است یا برای افراد بزرگسال معمولی طراحی می شود نوع عملکردی بودن طراحی را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال بهره گیری از رنگ سبز در طراحی اتاق مشاوره بسیار مفید می باشد، زیرا که موجب کاهش استرس، ترس و اضطراب می شود و برای همین است که در اتاق های عمل نیز از رنگ سبز استفاده می گردد.

در طراحی داخلی مدرن مطب ها ،صرفا جنبه فیزیکی طراحی داخلی مد نظر نیست.در مجتمع های درمانی ، طراحی و معماری فضا باید به گونه ای باشد که شخص مراجعه کننده احساس امنیت و آرامش داشته باشد.به همین دلیل یک طراح داخلی که بصورت تخصصی بر روی دکوراسیون یک مطب و یا هر نوع فضای پزشکی دیگری میخواهد کار کند باید روانشناسی اجسام ،روانشناسی احجام و همچنین روانشناسی رنگ ها را به خوبی بلد باشد تا بتواند فضای مجتمع خدماتی پزشکی را به فضایی راحت و آرامش دهنده برای بیماران و همراهان آنها تبدیل کند. برخلاف سالن انتظار که از رنگ های روشن استفاده شده، در اتاق های درمان طراحان تنالیته های تیره تری را انتخاب نمودند تا علاوه بر حفظ حریم خصوصی، این بخش از سایر بخش ها جدا به نظر رسد. سنگ هایی که برای کف پوش و بخشی از این فضا در نظر قرار گرفته شده، علاوه بر انعکاس بهتر نور در محیط باعث جلوه بیشتر رنگهای انتخابی شده است. از مهمترین مواردی که باید در این کار نظر گرفت نورپردازی مناسب محیط است. ترکیب رنگ: ترکیب رنگ مناسب میتواند دکوراسیون را به طور شگفت انگیزی تغییر دهد.

انتخاب رنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی مطب چشم پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است و بهتر است شما از رنگی مشابه برای طراحی داخلی اتاق انتظار و اتاق پزشک استفاده کنید تا بیماران قبل از ورود به اتاق پزشک با رنگ آن آشنا باشند و با فضای محیط درمان راحت تر کنار آیند همچنین در صورت تمایل می توانید رنگ اتاق انتظار را تیره را از اتاق درمان در نظر بگیرید. به طور مثال مطب پزشک اطفال باید به گونه ای باشد که علاوه بر کاهش استرس و ترس کودکان باعث سرگرمی آنها نیز شود تا زمان انتظار برای آنها کوتاه تر به نظر رسد و علاوه بر اینها تمایل به حضور دوباره در محیط را داشته باشند.

ممکن است، در این مکان ها مدت زمانی کوتاه و یا زیاد را سپری کرده باشید و متوجه تاثیر آن محیط و جو حاکم بر آن، بر روحیه ی خود شده باشید. انتخاب رنگ مناسب برای ایجاد فضای آرام و ایجاد حس آرامش در مدت زمانی که بیماران منتظر هستند یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کنید. اما اگر نگاهی طولانی مدت به موضوع داشته باشید، می دانید که اگر بدون طراح پروژه تان را انجام دهید، هزینه های دوباره کاری ها و تخریب ها ضرر و زیانش بیش تر و بد تر خواهد بود. با توجه به این که رنگ نارنجی به مانند دو رنگ قرمز و زرد خاصیت انژی فراوان دارد، اما مانند این دو رنگ نیز جزء دسته رنگ های پرتنش می باشد که استفاده از آن ها در طراحی داخلی مطب روانشناسی توصیه نمی شود. نحوه ورود به این فضا باید متناسب با بیماران و شرایط آنها طراحی شود. استفاده از سنگ مرمر خاکستری در کنار کانتر سنگی و لوگوی این مطب که بر سطحی فلزی طلایی اجرا شده فضایی لوکس، جذاب و چشمگیری را در بخش ورودی مطب ایجاد کرده و توجه مخاطب را در همان ابتدای ورود به آن جا جلب می کند.

اتاق مشاوره در درجه اول باید حس اعتماد و آرامش و صمیمیت را ایجاد کند تا پروسه مشاوره به درستی و با بهترین نتیجه انجام شود بنابراین باید از ایجاد فضایی با ابعاد بزرگ که القا کننده حس نا امنی و بی اعتمادی است اجتناب کرد. بهتر است ابعاد فضایی برای سالن انتظار، به گونه ای باشد که به صورت صمیمی و حوزه بندی مبلمان شود و از ایجاد فضای انتظار به شکل راهرو با عبور و مرور زیاد مراجعین پرهیز شود. همچنین پارتیشن باید با شکل و اندازه مبلمان و صندلی تناسب داشته باشد. اگر کلینیک دندانپزشکی دارای بخشهای مجزا بوده و نوبت دهی به شکل هماهنگ و منظم انجام می شود به ازای هر یونیت دندانپزشکی 2 تا 3 صندلی در فضای انتظار کافی است.

پارکت چوبی در بخش انتظار فضایی گرم، متعادل و آرامش بخشی را در کنار مبلمان ایجاد کرده است. متریال سنگ، تمام ویژگی های لازم و کافی برای دکور کلینیک زیبایی را در خودش دارد. اما در مورد کلینیک هایی با خدمات ویژه دندانپزشکی و یا کلینیک های دارای چندین تخصص که خدمات مختلف دندان را ارائه می دهند به ازای هر یونیت دندانپزشکی 4 صندلی در فضای انتظار لازم است. به عنوان مثال ترس و استرس بیمارانی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند و توجه به این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با رعایت اصول دکوراسیون می توان آن را کنترل کرد. تصاویر، رنگها و بافتهای کفپوش و دیوارپوش کلینیک دندانپزشکی بهتر از نوعی باشد که احساس گرمی و صمیمیت ایجاد کند و رنگها به گونه ای انتخاب شوند که حی آرامش را القا کنند.

همچنین باید به این نکته توجه نمود که این نوع کفپوش به راحتی خش پذیر و آسیب پذیر می باشد و بعد از خش افتادن به این دلیل که خاصیت آنتی باکتریال خود را از دست می دهند باید تعویض گردند و این کار می تواند در نهایت صرفه ی اقتصادی نداشته باشد و کارفرما را هر چند یکبار مجبور به صرف هزینه نماید . این مطب قرار بود جهت مشاوره های قبل و معاینات و چکاپ های بعد از جراحی های زیبایی و همچنین جراحی و خدمات زیبایی ساده و سرپایی که امکان انجام آن در مطب امکان پذیر بود، مورد استفاده قرار بگیرد. در بازسازی، ساخت و طراحی داخلی مطب دندانپزشکی دیاگرام های ویژه ای مورد نیاز است، که در معماری داخلی مطب دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین استفاده از رنگ، بافت و نور در این فضا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.رنگهای ملایم اما لوکس و شاد در اولویت هستند. اگر اتاق پنجره رو به جنوب داشته باد که بهترین نور و آفتاب برای این فضا فراهم است و در غیر این صورت استفاده از رنگ نور گرم برای این فضا مناسب تر است.

مکان های پزشکی معمولا جذابیتی برای کودکان ندارند، زیرا اغلب احساس خوبی را منتقل نمی کنند، از این رو کودکان علاقه ای به حضور در این محیطها ندارند، حال ایده های جذابی وجود دارد که با بکارگیری آن می توان محیطهای بیمارستانی و مراکز درمانی از قبیل دندان پزشکی را به مکانی مطبوع و مورد علاقه بچه ها تبدیل کرد، در ادامه تصاویری از طراحی داخلی مطلب های دندان پزشکی با خلاقیت های جالب و متنوع قرار داده ایم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. شما نمونه هایی از تصاویر و ایده هایی که می تواند به شما در دادن طرحهایی برای دکوراسیون و دیزاین محل های اداری از جمله دکوراسیون مطب دندانپزشکی که فضای آن با توجه به وسایلی که در آنجا برای آن در نظر گرفته شده است، مشاهده کردید. به عنوان مثال، اگر بیماران شما غالباً افراد جوانتر هستند، میتوانید فضاهایی با تم رنگی بسیار شاد و پرانرژی در نظر بگیرید. استفاده از تصاویر رنگی جذاب و ترجیحا طبیعی برای سالن انتظار به جهت دور کردن ذهن بیمار از استرس و فضای دندانپزشکی بسیار مناسب است. هر چقدر ابعاد اتاق مشاوره نزدیک به 3 و 4 متر باشد کاربردی تر و مناسب تر است و در صورت بزرگتر بودن فضا، میتوان با پارتیشن آن را تقسیم بندی کرد.