سازمان ملل: کره شمالی به پیشبرد برنامه‌های موشکی خود ادامه می دهد

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز آزمایش موشکی کره شمالی را به شدت محکوم و آن را اقدامی بی پروا و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.

آنا اوستیگنیوا معاون نمایندگی  روسیه در سازمان ملل نیز با اشاره به به بن بست رسیدن تحریم‌های جدید علیه کره شمالی، فعالیت‌های آموزشی نظامی آمریکا در شبه جزیره کره را از عوامل افزایش تنش‌ها دانست.

سازمان ملل: کره شمالی به پیشبرد برنامه‌های موشکی خود ادامه می دهد

بر اساس این گزارش، کارشناسان سازمان ملل متحد مدعی شده اند کره شمالی در نیمه نخست سال جاری میلادی مقدمات اولیه برای انجام آزمایش هسته ای را انجام داده است اما تا کنون این آزمایش را انجام نداده است.

این در حالیست که کره جنوبی و آمریکا نیز بر این باورند که کره شمالی تا کنون آمادگی های لازم برای آزمایش هسته ای را بصورت کامل انجام داده است.

سازمان ملل: کره شمالی به پیشبرد برنامه‌های موشکی خود ادامه می دهد

نماینده کره جنوبی در سازمان ملل نیز با اشاره به پرتاب موشکی کره شمالی گفت که کشورش روزانه با تحریکات پیونگ یانگ درگیر بوده اما با این وجود خواستار رسیدگی به وضعیت انسانی در این کشور است.

بر اساس این گزارش، کره شمالی از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون ۳۱ موشک پرتاب کرده است.

دبیرکل سازمان ملل از بی توجهی کره شمالی به امنیت پروازهای بین المللی و ایمنی، ابراز نگرانی کرد و از این کشور خواست تا گفت وگوهایش با طرف‌های مرتبط جهت تحقق صلح پایدار در شبه جزیره کره و خلع سلاح کامل این منطقه را از سر بگیرد.

به گزارش ایرنا، در پی آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی، در تاریخ ۱۴ مهر ماه سال جاری به درخواست واشنگتن، نشستی در شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد که سفیر و نماینده آمریکا در این نهاد بین المللی از روسیه و چین به دلیل حمایت از پیونگ یانگ به شدت انتقاد کرد.

این مقام آمریکایی بر وجود وحدت در شورای امنیت تاکید و ادعا کرد که آمریکا همچنان متعهد به گفت وگو است اما در برابر تهدیدهایی که متوجه جهان است، خواهد ایستاد.

گرینفلید با بیان اینکه دو عضو دائم شورای امنیت از کره شمالی حمایت می‌کنند، اضافه کرد که این کشور از تحریم‌ها فرار می‌کند و به توسعه توان هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین این موضوع را که پرتاب موشک و آزمایش‌های موشکی کره شمالی صرفا واکنشی به تحریکات آمریکا است، رد کرد.

این دیپلمات کره جنوبی افزود که همسایه شمالی کشورش با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، به منشور سازمان ملل و ان پی تی دهن کجی می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزای یونهاپ، هیاتی از متخصصان سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل بر این باورند که کره شمالی از شماری از دانشجویان این کشور که در خارج در حال تحصیل هستند خواسته است اقداماتی را برای دستیابی و انتقال فناوری مربوط به سلاح هسته ای در اختیار پیونگ یانگ قرار دهند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی، با متهم کردن پیونگ یانگ به بازسازی سایت‌های آزمایش هسته‌ای تاکید کرد با وجود اینکه دو عضو شورای امنیت از پیونگ یانگ حمایت می‌کنند، کره شمالی باید متحمل هزینه‌های نقض قطعنامه‌های شورای امنیت بشود.

ایالات متحده آمریکا نیز در واکنش به پنجمین آزمایش موشکی کره شمالی در یک هفته اخیر، خواستار تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل شده بود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84906516/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%84%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%DB%8C

این دیپلمات روسیه افزود که مکانیسم‌های سازمان ملل و شورای امنیت باید برای حمایت از گفت‌ وگوها میان دو کره و مذاکرات چندجانبه به جای تبدیل شدن به مانعی در این مسیر استفاده شود.