ذخایر ژنتیکی ارزشمند گلهای بومی، ظرفیتی مغفول در کارآفرینی و اشتغالزایی دانشبنیان

برای این کار به یک چاقوی تیز و یک تخته برش نیاز دارید. در واقع باید ببینید اگر سطح آن خشک است آن را سیرآب کنید زیرا چه به آن دیر به دیر یا کم آب بدهید یا بیش از اندازه آب بدهید باعث ریزش و تغییر رنگ برگ هایش می شوید. همچون گلهای دیگر نیز زمانی که آنتوریوم را آبیاری میکنید، توجه داشته باشید که آب به صورت راکت بر سطح خاک باقی نماند. بنابر این بهتر است که در میان هر دو آبیاری اجازه دهید که سطح خاک گلدان تا حدودی خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید. کودهای عمومی یا همه منظوره تا کودهای خاص مثل کود کاکتوس، با غلظتهای متفاوت، اشکال متفاوت (پودرهای محلول در آب یا محلول) ، سرعت رها سازی متفاوت و غیره همگی در دسترس هستند و هنگامی که میخواهید کود بخرید، ممکن است با خرید کود نامناسب برای باغچه خود، گلها و گیاهان خود را از بین ببرید یا خاک را ضعیف کنید و حاصلخیزی آن را از بین ببرید.

هرچند طاقت دمای ۵- را هم دارد اما در این دما گل و برگ آن از بین میرود ولی پس از مساعد شدن دما باز هم به حالت اولیه بازمیگردد. حسین زینلی توسعه کشت ارگانیک گل محمدی را ضروری دانست و افزود: صندوق گل محمدی برای ایجاد ارتباط بین صنعتگران و تولیدکنندگان مهم است تا بتوان گلاب استاندارد و متناسب با نیاز بازار تولید کرد. پس از آگاهی از تاریخچه گلخانه در ایران باید بدانید که امروزه احداث گلخانه ها در ایران و تولید گیاهان خاص نیز بسیار مورد استقبال قرار می گیرد و همچنین برای این کار بهتر است با افرادی که در این زمینه تجربه بسیار زیادی دارند مشورت انجام دهید و از علم افراد استفاده نمایید. این استادیار گروه باغبانی در دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه گیاهان زینتی موجب بروز حساسیت در افراد نیز میشوند، عنوان کرد: فلفلهای زینتی نیز امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است و دارای دو نوع هستند گروه اول میوههای کشیده و دومین گروه میوههای گرد مانند گوجهفرنگی کوچک دارند که گروه اول میوههای بسیار تندی دارد و خوردن آنها میتواند آسیبزا باشد اما این گروه سمی نیستند، گروه دوم که دارای گیاهان گرد هستند بسیار سمی است. گیاه مرواریدی درختچه ای خزان کننده با برگهای گرد و میوه های سفید و صورتی رنگی هستش که توی بهار میوه های قشنگی می دهد حتی اگه زیر درخت یا توی سایه کاشته بشود.

البته در مناطق گرمسیری جنوب کشور شرایط متفاوتی حاکم است که ممکن است نیاز به استفاده از کود در فصل زمستان را برای حفظ رشد گیاه و پرورش مناسب گیاهان آپارتمانی به وجود آورد. این پیازها باید با آغاز فصل زمستان از خاک خارج شوند. بار دیگر بهار آغاز شد، زمان نو شدن با افکاری بهتر و زمان ارزیابی آنچه گذشت با نگاهی به آنچه پیش روست فرا رسید. آنچه که این گیاه با طراوت و لطافت، برای رشد به آن نیاز دارد، نور زیاد یا متوسط است، که حتما تابش نور خورشید به آن باید به صورت غیرمستقیم باشد. در واقع چنانچه برای گیاه یشم شرایط مناسب محیا شود، به صورت درختچههای کوچک به حیات خود ادامه میدهد. از روغن این گیاه به منظور ساخت اسپری دفع حشرات طبیعی استفاده می شود و همچنین می توانید این گیاه را درون باغچه خود پرورش دهید اما باید مراقب باشید زیرا ممکن است گربه ها در باغچه شما مستقر شوند . یک درختچه ی مقاوم ، لوکس زیبا و با رنگ زرد که میتونه تونالیته ی رنگ در حیاط رو بشکونه و درکنار گیاهانی مثه افرا قرمز ، افرا سفید ، نوئل ابی و گیاهان سبز و گلدار منظره ی زیبایی ایجاد میکند.این درختچه کارش ایجاد رنگ و تنوع در حیاط و یا فضای سبز شما هست.

تو چند تا از پروژه هام ازش استفاده کردم و خیلی ازش راضی هستم حتما باید توی سایه باشه و گلهای قشنگی هم میده. برای درختچه ها و درختان زینتی تازه کاشته شده، چند مرتبه کود دهی سبک در اولین فصل رشد پس از کاشت مناسب است. برای بیشتر گیاهان زینتی، کود حاوی مواد مغذی اصلی (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) با نسبت 2-1-3 یا 2-1-4 مناسب است (توجه داشته باشید مثلا کود 8-4-12 نسبت 2-1-3 را دارد) . گلدان حاوی گل شفلرا را با کودهای مایع یا جامد موجود در بازار که مخصوص گیاهان زینتی هستند، طبق دستور و نصف میزان توصیه شده هر دو هفته یک بار تغذیه کنید. مدیرکل دفتر امور گلخانهها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی از افزایش تولید گل و گیاهان زینتی با وجود کرونا در سال گذشته خبر داد. اگر نیتروژن نوشته شده به صورت اوره، فرمالدهید اوره ( urea-formaldehyde )، ایزوبوتیلن دی اوره ( IBDU مخفف isobutylenediurea ) یا اوره با پوشش گوگرد ( sulfur-coated urea ) باشد، طول مدت رها سازی مواد مغذی آن افزایش می یابد. با پرورش این گیاه در گلدان های زینتی و یا باغچه می توانید باعث دفع حشرات مزاحم از منزل خود شوید و همچنین می توانید با جوشاندن این گیاه در آب به مدت 20 تا 30 دقیقه ، اسپری دافع حشرات درست کنید و همچنین لازم به ذکر است که از روغن این گیاه به عنوان طعم دهنده غذاهای مختلف استفاده می شود .

تا زمانی که خاک این گیاه خشک نشده است، آبیاری به آن توصیه نمی شود. ⚡ با این ظرفیت ایران جزء ۱۷ کشور تولیدکننده گل دنیا است، اما سرانه مصرف گل بسیار کم است (۵ شاخه در سال) و آنهم بیشتر در مراسمها استفاده میشود در مقابل هر شهروند هلندی سالیانه ۱۵۰ شاخه گل مصرف میکند. فیکوس الاستیکا در نور زیاد و غیر مستقیم تا نور کم به خوبی رشد میکند اما بایستی خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید و گاهی آن را با آب اسپری کنید. پس ممکن است تمام گیاهان و برگهایشان گاهی کاربرد تزیینی داشته باشند. اگر کود آهسته رهش استفاده میکنید، پس از این که کود دادید نیازی به کود دهی مجدد ندارد و کود برای تمامی فصل رشد کفایت میکند.

البته نمونه هایی از این دستگاه ها تولید شده اند که دارای فن های قدرتمندی می باشند که در زمان تولید گرما فن روشن شده و گرما را در محیط پخش میکند. این گیاه هم همیشه سبز هستش و بافت خشنی داره به خاطر اون تیغهاش کلا توی طرح های ترکیبی زیاد جال نمیشه بیشتر باید انفرادی کاشتش چون خیلی بافتش جنگلی و خشنه و هم اینکه در بهار گلای معطر و قشنگی میده و همین که ازون دسته درختچه هایی هستش که اگه به پرنده ها علاقه دارید توی پاییز و زمستون میوه های قرمزی میده که پرنده ها رو به خودش جذب میکند. این گیاه مورد علاقه گربه ها است و به همین دلیل نام آن را علف گربه گذاشته اند . همچنین می توانید کتاب پرورش گل مورد علاقه خود را خریداری و مطالعه کنید.

اغلب گل های گازانیا در رنگ های نارنجی، زرد، کرم و قرمز برنزی پرورش می یابد. علمی با اشاره به آمار مصرف گل ایران گفت: به طور متوسط هر ایرانی سالانه 10 شاخه گل مصرف میکند. نور: این گیاه به نور کامل احتیاج دارد و آفتاب کامل را به خوبی تحمل میکند. کودهای ارگانیک مانند پودر استخوان، کنجاله پنبه دانه و کودهای حیوانی را نیز میتوان استفاده کرد. به طور کلی برای گیاهان فرقی نمیکند کود گرانوله (دانه های جامد که در آب باید حل شوند) استفاده میکنید یا محلولی یا کپسولی یا پلت، تنها چیزی که مهم است این است که به هر طریقی، مواد مغذی مورد نیاز گیاه تامین شود.

دمای مناسب برای رشد شفلرا، دمایی بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد ارزش گیاهان زینتی است. از بین برنده: اکثر آلاینده ها، به ویژه زایلن. این گیاه ، از خانواده نعنا و حاوی نوعی ماده شیمیایی به نام نپتالاکتون است که گربه ها را جذب می کند اما باعث دفع حشرات موزی مانند پشه ها ، مگس ها ، کنه های آهو و سوسک ها می شود. پرورش دهنده اردک گوشتی، پرورش دهنده بوقلمون گوشتی، پرورش دهنده کرم ابریشم، پرورش دهنده غاز، پرورش دهنده کبک، پرورش دهنده برخی سوسک ها و مورچه ها (جهت خوراک دام و طیور و یا صادرات)، پرورش دهنده پرندگان زینتی و حیوانات (کبوتر و قناری)، پرورش دهنده پرندگان خوراکی وحشی، پرورش دهنده بلدرچین، جوجه کشی. گیاه گل داوودی باعث دفع مورچه ها ، سوسک های ژاپنی ، کنه ها ، شپش ها ، کک ها ، کنه های عنکبوتی می شود . به گزارش ایرنا ، ایران در سال 2005 حدود 10 میلیون شاخه گل به ارزش 12 میلیون دلار به کشورهای آسیای میانه ، روسیه ، هلند ، آلمان ، فرانسه و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات عربی متحده صادر کرده است . تا زمان استقرار ، بعد از حدود دو سال ، شمشادها حداقل به آبیاری هفتگی احتیاج دارند.

شاخههای جوان آن صاف و مدتها سبز باقی میمانند و فقط بعد از گذشت سه تا پنج سال قهوهایرنگ میگردند. این گیاه همیشه سبز بومی غرب آفریقاست و برگهای براق به شکل پنج ضلعی یا شبیه به یک ویلون و چرم مانند با حاشیه مواج دارد از همین رو به فیکوس ویولونی نیز شناخته میشود. این دو گیاه همیشه در اکثر فضاهای سبز هستند چون واقعا طرح رو شیک میکنن مخصوصا لوله ای و ازهمه مهم تر اینکه اینها همیشه سبز وسایه دوست هستند نوع باکاتا بیشتر به سایه مقاوم تر هستش بافت این دو گیاه بافت خشن محسوب میشه و در ترکیب با افرا ی ظریف باغچه را معرکه میکند. با کاشت این گیاه در بهار باغچه تون سراسر زرد رنگ و معطر میشه و واقعا توی بهار همهش دوست دارید کنار باغچه باشید.فقط بدیش اینه که توی بهار گل میده پس اگه ویلایی داریدکه توی بهار خیلی ازش استفاده میشه من این درختچه رو بهتون توصیه میکنم.

علف چشمه در آفتاب کامل و رطوبت متوسط خاک تیرهتر و درخشانتر خواهد شد، اما برخی از خشکسالیها را نیز تحمل میکند. گیاه ریحان ، مگس ها و حشرات را دفع می کند . لازم است که اینگیاه آپارتمانی آمریکایی را در گلدانی بکارید که به اندازه کافی عمق داشته باشد تا تعادلی بین ساقه های چوبی سنگین و آبیاری محدود ایجاد کند. برای استخراج ماده شیمیایی داخل آن لازم است که با دستان خود برگ های این گیاه را مالش دهید تا ماده ی مورد نظر را به دست آورید. از این رو معمولا فسفر به مقدار کمتری لازم است.

شرایط نگهداری این گیاه بسیار آسان است و تنها لازم است به هنگام خشک شدن خاک و در حدود هر ۱۰ روز یکبار با آبیاری آن بپردازید. مناطق مونتیجو و آلکوچت با داشتن حدود ۲۰۰ هکتار گلخانه بزرگترین تولیدکننده ژربرا در کشور پرتغال هستند. مخلوط خاکهای متفاوتی را میتوان برای این گیاه استفاده کرد؛ از این رو با مشورت مشاوران از گلخانه بهترین مخلوط را با توجه به محیط انتخاب کنید. در چند سال گذشته کشت گیاهان گلخانهای گسترش قابلتوجهی داشته است؛ و با توجه به نیاز روزافزون بازار به تولید انواع گیاهان در خارج از فصل ضرورت استفاده از کشتهای گلخانه را دوچندان کرده است. هنگامی که کود گرانوله متعادل مانند 10-10-10 یا 8-4-12 را برای گیاهان پوششی، یک ساله، چند ساله دارویی و رزهایی که تازه کاشته اید استفاده میکنید، با فواصل چهار تا شش هفته یک بار و مقدار کم، کود دهی را انجام بدهید.

بعضی از گیاهان به رطوبتهای خیلی بالا نیاز دارند و بعضی دیگر به رطوبت کمتری نیاز دارند، مثل گل کاغذی. این گل به غبارپاشی هم نیازی ندارد و هر سه تا چهار سال یکبار باید گلدانش عوض شود؛ پس با خیال راحت برایش جایی در آپارتمان بینورتان باز کنید. هر قلمه را در یک گلدان حاوی ماسه به قطر دهانه شش تا نه سانتی متر بکارید. از این گیاه برای ساختن اسپری دافع حشرات نیز می توانید استفاده کنید که این اسپری حاوی رزماری ، نعنا و سرکه سیب نیز می تواند باشد . کاملاً بی تکلف است ، توده های بزرگی ایجاد می کند و اصلاً از رطوبت بیش از حد در خاک نمی ترسد ، که باعث می شود گیاه مناسبی برای کاشت در مناطق مرطوب و مناطق ساحلی با آبهای مختلف باشد. برای کاشت بذر گل آفتابگردان زینتی، باید نور آفتاب به میزان کافی فراهم باشد که گیاه به خوبی رشد کند. کاج نوئل درختی است پر رشد و به واسطه ی کریسمس از معروفترین کاج ها میباشد ولی در سالهای اخیر به خاطر توانایی پایین برای بازیابی سوزن هایش از محبوبیتش کم شده در شرایط ایده آل در هر فصل رشد ۳۰ سانتی متر رشد میکند تمامی گونه های این درختچه یکپایه میباشند یعنی مخروطهای نر و ماده روی همان درخت ولی شاخه های جدا تشکیل میشود.