بتن ریزی چیست و چگونه انجام می شود ؟ از صفر تا صد فرادرس مجله‌

۳)هیچ گاه بتنی که مدت زمانی از ریختن آن گذشته را ویبره نکنید همیشه باید تا بتن تازه است آنرا ویبره کرد. میزان ارتعاش با قطر وبیراتور کاهش و دامنه عمل با قطر ویبراتور افزایش می یابد . دمای آب مصرفی باید یکنواخت وثابت باشد تا تغییری در اسلامپ ساخت های مختلف بتن حادث نشود. ۲- عمل اختلاط قسمتی در مخلوط کن ثابت و قسمتی در تراک میکسر انجام ‌می‌شود. به نوع سیمان و سنگدانه های بتن توجه کنید و انطباق آن را با بتن ساخته شده بررسی کنید. در هنگام بتن ریزی به این نکته کلیدی دقت کنید که ممکن است سنگدانه ها از هم جدا بشوند پس مهندس ناظر باید مراقب باشد سنگدانه ها از هم جدا نشود.

بتن ریزی سقف

خیلی مهم و اساسی است که در بتن‌ریزی در مناطق سرد، از افزودنی‌های هوازا برای بتن استفاده شود. پیش از بتن‌ریزی نیز باید مطمئن شد که بیس و زمینی که روی آن بتن‌ریزی صورت می‌گیرد، یخ زده و منجمد نباشد؛ و اگر این گونه بود، این یخ زدگی بایستی مرتفع گردد. دمای بتن برای رسیدن به بهترین درجه‌ی مقاومت و دوام، بایستی بر روی 21 درجه‌ی سانتی گراد نگه داشته شود.

در این روش بتن توسط کارفرما تهیه شده و توسط نیروهای ما (شرکت آذری بتن) صاف و ترازبندی می‌شود. بعد از گذشت مدت زمان یک الی دو ساعت، ماله های پروانه ای شروع به کار کرده و سطح را صاف و صیقلی قالب بتن سپنتا خواهند کرد. به شرط آن که از مجموعه ای از راهکارها استفاده کنید تا آسیبی به سطح نهایی وارد نشود. در نهایت باید بگوییم که کاهش دمای هوا موجب کند شدن واکنش بین سیمان و آب می‌شود که همین امر منجر به کاهش مقاومت سازه خواهد شد.

سنگدانه‌ ها شامل شن و ماسه که در بتن تقریبا سه چهارم حجم آن را تشکیل می‌دهند. ۲)برای ویبره یک سطح معمولا نیم متر به نیم متر سطح را ویبره کنید. در پایان تراز بودن بتن هم باید مورد سنجش و بررسی واقع گردد . در آغاز بایستی شیوه بسته شدن آرماتورها را بررسی و کنترل کنیم. باید بتن حالت خمیری خود را داشته باشد تا بتواند به راحتی به فضای داخل میلگردها رفته و در جریان باشد.

آرماتور و قالب بندی (مرحله دوم)

در کارهای بتنی هوای سرد به شرایطی اطلاق می‌شود که بیش از سه روز متوالی متوسط درجه حرارت روزانه از ۵+ درجه سانتی گراد کمتر باشد، چنانچه بیش از نیمی از روز دمای محیط بالای ۱۰+ سانتی گراد باشد تلقی نمی‌شود. بتن روی قالب ها قرار می گیرد و همیشه باید تا حد امکان در محل نهایی خود ریخته شود. بعد از آماده شدن بتن باید به محلی که باید از آن استفاده شود حمل شود. اشتباه دیگری که باید از آن پرهیز کرد، جلوگیری از قطع شدن عملیات بتن ریزی است. با توجه به اینکه هرچه زمان بیشتری بگذرد، بتن سفت‌تر می‌شود؛ اگر ملات تازه روی آن گذاشته شود بی کیفیت خواهد بود. بارندگی شدید و ضربه آن به سطح بتن تازه ریخته شده به آن آسیب می رساند و با شستشوی سیمان ها از استحکام ساختمان می کاهد.

بتن چیست بتن ریزی چیست انواع بتن

محدودیت اصلی که به دلیل آن بچینگ حجمی توصیه نمی شود، اثر حجمی شن است. در شرایط بتن ریزی در هوای سرد برای جلوگیری از یخ زدگی با توجه به نوع بتن و مواد به کار رفته از ضد یخ های کلردار و نیترات دار استفاده می کنند. طبق سیستم I.C.F ، بتن ریزی در دمای زیر صفر درجه منجر به سخت شدن بیش از حد بتن خواهد شد. همچنین طور بتن ریزی در هوای گرم، مواد بتن، اجازه تبخیر به آب موجود در بتن را نمی دهد، بنابراین رطوبت تا مرحله پایانی سخت شدن باقی خواهد ماند.

  • همانطور که میدانید عمر مفید ساختمان ها مشخص است برای مثال عمر یک خانه ویلایی ۲٠ سال است ، پس از گذشت عمر مفید ساختمان ،‌ خانه به شدت نسبت…
  • محموله های بتون نباید در نقاط مختلف سطح و به صورت پراکنده ریخته و سپس پخش و تسطیح شوند.
  • این موضوع مخصوصاً در رابطه با دیوارها و ستون‌هایی که سطح تمام شده آن‌ها باید صاف و صیقلی باشد صادق است.
  • به عنوان مثال ، ضد یخ نیتریک کننده می تواند در این شرایط گزینه مناسبی برای استفاده در بتن و بتن باشد.
  • در این بخش، مراحل پرداخت و الزامات اجرایی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • شمع برداري بايد به ترتيبي باشد كه از ايجاد ضربه، برون محوري و برون مركزي‌هاي پيش بيني نشده در قطعات جلوگيري شود.
بتن ریزی چیست و چگونه انجام می شود ؟ از صفر تا صد فرادرس مجله‌

بنابراین این نوع بتن بیشتر در نمای ساختمان، ساخت سازه هایی مانند صندلی در مکان های عمومی، استخر و بناهای آبی کاربرد دارد. بتن اکسپوز دارای بافت های متفاوتی از جمله بافت شنی و زبر، چوبی، پارچه ای و غیره می باشد. همیشه سعی کنید که‌ مخلوط بتنی را در حالیکه در جای خود قرار می‌گیرد، ببینید. تا جایی که امکان دارد مخلوط بتنی را نزدیک یا در محل ریزش نهایی نگهداری و انبار کنید. پرداخت سطح نهایی مخلوط بتنی باید بر اساس آیین‌نامه بتن ایران انجام شود.

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که بتن چگونه ایجاد می شود. اگر سیمان یا سنگدانه و یا آب نباشد شما به هیچ وجه نمی توانید بتن را ایجاد کنید. پس برای ایجاد بتن حتما وجود این سه جزء بسیار مهم می باشد در صورتیکه یکی از این سه مورد وجود نداشته باشد شما نمی توانید بتن را ایجاد کنید. لازم به ذکر است بتن ریزی به دلیل مقاومتی بسیار بالایی که دارد بسیار کاربرد دارد.

مطابق بند ۷-۴-۹ مبحث نهم مقررات ملی ، مراحل بتن ریزی سقف باید در یک جهت و به طور متوالی انجام شود. محموله های بتون نباید در نقاط مختلف سطح و به صورت پراکنده ریخته و سپس پخش و تسطیح شوند. همچنین بتن نباید در یک محل و در حجم زیاد تخلیه و سپس به صورت افقی در طول قالب حرکت داده شود. با توجه به حجم بتن و روش های حمل و تخلیه ، عملیات باید به صورتی انجام شود که تا حد امکان از به وجود آمدن درز سرد دال ها جلوگیری گردد. نگهداری بتن ریخته شده در مناطق سردسیری اجتناب ناپذیر می باشد.