استاد دانشگاه کمبریج: سفر پلوسی به تایوان جهان را به سوی بی‌ثباتی پیش می‌برد

این کارشناس ارشد روابط بین الملل می گوید برای چین هیچ چیز مهمتر از بازگشت سرزمین های از دست رفته و اتحاد مجدد چین نیست. برای چین این یک مساله از اهمیت فراوانی برخورد دار است. با وجود این، جمهوری خلق چین از زمان اشغال غیرقانونی جزیره توسط چیانگ کای شک در سال ۱۹۴۹، صبر زیادی از خود نشان داده است.

وی افزود:  ما وارد عصر بی‌ثباتی چه در خود آمریکا و چه در کل جهان شده ایم و این مساله یک تهدید مرگبار برای صلح جهانی به شمار می‌آید. اکنون وقوع جنگ در جهان در حال تبدیل شدن به مساله ای عادی است.

استاد مدعو دانشگاه کمبریج بر این باور است همچنین پیش بینی اینکه چه کسی ممکن است رئیس جمهور ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ شود غیرممکن است.

به باور این کارشناس غربی روابط بین الملل  نمی توان پیش بینی کرد که وضعیت روابط دو کشور پس از انتخابات کنگره آمریکا در نوامبر سال جاری یا پس از انتخابات ریاست جمهوری بعدی در سال ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود.

در طول پنج سال گذشته، ایالات متحده با افزایش فروش تسلیحات به تایوان، تقویت گشت‌زنی نظامی در منطقه، و حمایت دیپلماتیک از جزیره از طریق بازدید سیاستمداران آمریکایی، تفاهمات پیشین میان دو طرف را نقض کرده است.

به باور این کارشناس ارشد روابط بین الملل روابط میان آمریکا و چین در شرایط فعلی در وضعیتی بسیار خطرناک قرار دارد چرا که دیگر خبری از احترام و درک متقابل میان طرفین نیست.

بر اساس این گزارش، سفر پلوسی به تایوان می تواند موجبات افزایش تنش میان دو طرف را فراهم آورد. این اولین بار است که یک مقام ارشد آمریکایی از سال ۱۹۹۷ تا کنون به تایوان سفر می کند. بنابراین در صورت قطعی شدن سفر پلوسی به تایوان یک رویکرد تکرارشونده از سوی مقامات آمریکایی برای دیدارهای بعدی به تایوان صورت خواهد پذیرفت. بنابراین مادامی اختلافات میان چین و آمریکا در حال افزایش است، سفر احتمالی پلوسی به تایوان می تواند بر آتش اختلافات میان دو طرف بیفزاید.


منبع: https://www.irna.ir/news/84842213/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AC-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%A8%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA%DB%8C

به باور ژاک بازگشت ترامپ بر مسند قدرت در آمریکا و یا حتی کسی بدتر از وی دور از ذهن نیست. بنابراین آمریکا در شرایط فعلی با چند پارچگی روبرو شده است و قدرت این ابرقدرت جهانی رو به افول است.

ژاک می گوید  یکی از نکات مهم در خصوص احتمال سفر پلوسی به تایوان این است که هیچ یک از روئسای جمهور دو طرف دقیقا نمی دانند این سفر برگزاری خواهد شد یا خیر.

ژاک بر این باور است آمریکا در حال حاضر با خلاء قدرت رو به رشدی روبرو شده است چرا که بایدن تا آخرین لحظه نمی دانست که پلوسی همکار دموکرات خود به تایوان خواهد رفت یا خیر.

وی بر این باور است که روابط دو کشور در حال سقوط آزاد است. در حال حاضر روابط دو کشور با عدم قطعیت روبرو شده است و اعتماد میان دو طرف از میان رفته است.

ژاک بر این باور است ابهامات ایجاد شده پیرامون سفر بسیار بحث برانگیز پلوسی به تایوان در این هفته، به نوعی نشان دهنده وضعیت فعلی در روابط دو طرف است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «آسیاتایمز»، «مارتین ژاک» استاد ارشد در بخش مطالعات سیاسی و بین المللی دانشگاه کمبریج بر این باور است انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در نوامبر  ۲۰۱۶ به بیش از چهار دهه ثبات نسبی در روابط  آمریکا و چین پایان داد. از آن زمان تا کنون روابط دو طرف با فراز و نشیب های فراوانی روبرو شده است.