طراحی داخلی چیست؟

در مورد پذیرایی به دلیل اینکه معمولا به فضای بیشتری احتیاج داریم، هرچه به شکل مستطیل نزدیک باشه، البته مستطیل نزدیک به مربع و ترجیحا با تناسبات 2 به 3، کاربرد بیشتری داره . مساله بعدی در قرارگیری تخت خواب این هست که ترجیحا سر تخت نباید زیر پنجره قرار بگیره، چه از لحاظ ایمنی در مواقع زلزله و … پس با درنظر گرفتن سبک دلخواه مثل هر فضای دیگهای، بریم دکوراسیون داخلی این اتاقهای خواب رو با هم بررسی کنیم. برای نشیمن هرچه فضا به شکل مربع نزدیکتر باشه، کاربرد بیشتری داره چون درواقع نشیمن برای دورهمی خانوادگی استفاده میشه و قراره زمانی رو با هم در کنار آتش شومینه یا به دیدن تلویزیون سپری کنن، پس شکلهای مرکزگرا بهتر از هر نمونهای جواب میدن. برای پرهیز از شلوغی بیشازحد با انتخاب و ادغام دو طرح و سبک ساده شروع کنید در صورت اطمینان از شلوغ نشدن میتوانید طرح و سبک سوم را نیز به دکوراسیون داخلی مسکونی اضافه کنید. در هر صورت حتی اگر قرار باشه نشیمن و پذیرایی رو به عنوان دو فضای مجزا تعریف کنیم، حتما نیاز به دیوار و … عناصر دریایی مثل صدف، سکان کشتی، لنگر یا هرچیزی که به نحوی به دریا و ساحل مربوط باشه در فضاهای ساحلی به عنوان تزئین به کار میره.

گیاهها نقش تعیینکنندهای در این سبک دارن و بهتره فضای بیرون رو به درون بیارین. هرجا دیدین کلی مبلمان آنتیک با رنگهای پاستلی و روکشهای پر نقش و گلدار یک جا جمع شدن، بدونین که صاحب اون فضا به سبک شابیشیک علاقه داره. اگر چنین چیزی ممکن نبود با پارتیشن میشه این محدودیت رو ایجاد کرد. اتاق خواب مستر معمولا به بزرگترین اتاق خانه گفته میشه و امکانات بیشتری نسبت به سایر اتاقهای خواب داره. اگر هم در اتاق خواب مستر از سیستم صوتی و تصویری استفاده میکنید، بهتره ارتفاع اون رو بر حسب تراز دید صحیح درنظر بگیرد (نشسته بر روی مبل یا براساس ارتفاع تخت).

به عنوان مثال می توانید در حین تعبیه یک کتابخانه شیک در بخشی از منزل عمل تفکیک دو قسمت را نیز انجام دهید و از این کتابخانه به عنوان جدا کننده استفاده نمایید. بعضا بر همین باورند که چنانچه از یک رنگ ثابت در کل گوشه و کنار کمپانی استفاده نمایند دکوراسیونی شیک خواهند داشت اما به همین صورت نمیباشد برخی رنگها در عین تضاد، کنار هم زیبایی چشمگیری خواهند داشت. کلی وسایل خرد و ریزی دارن که پشت هر کدوم داستانی نهفته است و احتمالا نظم و هماهنگی رو در جاهایی میبینن که بقیه شاید اون رو کمی هم آشفته بدونن. شاید شما سبک بوهمین رو آشفته بدونین، اما اون هم اصول خاص خودش رو داره تا از چنین آشفتگی جلوگیری کنه، حتی با اینکه در نگاه اول اینطور به نظر برسه. منظور از داشتن هماهنگی و وحدت این نیست که همه چیز باید شبیه به هم انتخاب بشن، اصلا! اما اینطور نیست و کسانی که بخواهند از این سبک پیروی کنند. وقتی از فضای نشیمن در اتاق خواب مستر صحبت میشه، احتمالا تصور اشتباهی در ذهنتون شکل بگیره، اما معمولا نشیمن اتاق خواب به فضایی برای یک گفتوگوی دو نفره گفته میشه که با دو مبل و یک میز هم قابل اجراست.

این تعاریف تقریبا با سبک بوهمیان همخونی داره. سبک یا مکتب ذن ریشه در فرهنگ ژاپنی داره و خب در آسیای شرقی بیشتر از هر جای دیگه طرفدار پیدا کرده. در سال های اخیر، معماری داخلی بیشتر از قبل مخصوصا در زمینه تجاری، طرفدار پیدا کرده است. از طرفی دیگر، اگر شما از جمله افرادی هستید که قصد دارید از هنر و دانش این طراحان استفاده کنید، حتما قبل از هر چیز قیمت طراحی داخلی را بررسی کرده و از آنها وقت مشاوره بگیرید. اکثر طراحان و دکوراتورها ترجیح میدن از تناسبات طلایی در چیدمان استفاده کنن و به زبان ساده نسبت دو به سه معقولترین راه برای چینش صحیح مبلمان در یک فضا به حساب میاد. چون در خانههایی که متراژ کافی برای تفکیک این دو فضا وجود نداشته باشه، در واقع نشیمن و پذیرایی در هم ادغام میشن و شاید بعضی باتوجه به فرهنگ و سبک زندگیشون تفکیک این دو فضا رو نپسندن. اگر شما هم جزو اون دسته از افرادی هستین که آشپزخانههای تک رنگ و ترجیحا سفید رو میپسندین، بهتره برای روح بخشیدن به فضا کمی هم در اون رنگ یا طرح وارد کنید.

در اتاقهای خواب مستر معمولا طراحی سرویس بهداشتی به نحوی صورت میگیره که دید مستقیم به تخت رو از بین ببره و با باز شدن در، حائلی دید رو مسدود کنه. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید. در نتیجه باید طراحی و نحوه چیدمان اتاق خواب کودک را با دقت و حساسیت ویژه انجام داد. هدف از طراحی هایی که انجام می شود عبارت است از سازمان دادن به اجزا یک مجموعه برای دست یابی به یک نتیجه خاص و مشخص برای رسیدن به هدف مشخص می باشد. تخفیفاتی که برای ما در نظر گرفته میشود برای مشتری های عادی در نظر گرفته نمیشود با این حال ما تمام این درصد تخفیفات همکاری را برای کارفرما عیناً لحاظ میکنیم در نتیجه هزینه اجرایی کمتر خواهد شد.

بلکه سعی کنید الگوها و رنگهای پراکنده نداشته باشین، یعنی چندین رنگ، الگو و طرح انتخاب کنید و اون رو در اجزای مختلف دکوراسیون پذیرایی و نشیمن تکرار کنین. در وهله اول سعی کنید بافتهای مختلف رو در عین هماهنگی کنار هم به کار ببرین، مثلا مبلمان چوبی در کنار میزهای فلزی، فرشهای پشمی، لوسترهای کریستال و … با این انتخاب زیبایی و نظم را در کنار هم خواهید داشت. یه ویژگی منحصربهفرد در فضاهایی که به سبک اواسط قرن بیستم دکور میشن، دیده میشه این هست که اغلب زمینه با رنگ خنثی تا تیره و وسایل با رنگهای شاد و جسورانه دکور میشن. وسایل و مبلمانی که بیشتر از بامبو یا حصیر، خیزران و ساج ساخته میشن. سبک روستیک برگرفته از فرهنگ روستایی هست و وسایل و عناصر در اون اغلب در شکل طبیعی خودشون به کار میرن، به همین دلیل شاید کمی زبر و خشن به نظر برسه. امروزه تاثیر معماری داخلی بر آرامش ( مجموعه هنجارهای عصبی) ، راندمان (در فضاهای اداری ) ، اثر بخشی ( در فضاهای تجاری ) بسیار بدیهی و لازم به نظر می رسد. همچنین استفاده از نورهای طبیعی را در نظر داشته باشید. در این مرحله تمام جزئیات به صورت دقیق به کمک اصول نقشه کشی ترسیم میشود؛ شما می توانید از نرم افزار اتو کد برای ترسیم نقشه دو بعدی استفاده کنید.

موضوع خیلی مهم در معماری داخلی و دکوراسیون تناسبات هست، شاید با خودتون فکر کنید این مساله خیلی به دکوراسیون داخلی ربطی پیدا نمیکنه اما باید بگم اشتباه میکنید، چرا؟ اما این تا زمانی است که به صورت محدود کار می کنید. پس در نگاه کلی باید گفت در صورتی که صحبت از چیدمان و تغییرات مختصر در سبک و سیاق استفاده از وسایل دکوری در میان باشد یک دکوراتور میتواند این کار را انجام دهد، اما اگر قصد دارید تمام منظره داخلی یک مکان را دچار تغییر و تحول کنید باید سراغ یک طراح داخلی بروید. درواقع می توان گفت که در خصوص میزان درآمد طراح داخلی در ایران آمار درستی در دسترس نمی باشد. تزئینات و کاشیکاریهای داخلی با تناسبات و رنگبندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی رمزگونه را تداعی میکنند و هماکنون نیز ارزش فضایی خویش را حفظ کرده است یک طراح داخلی مسئول طراحی دکوراسیون و عملکرد فضای کارفرماست خواه فضا تجاری باشد یا صنعتی و مسکونی. نشیمن و پذیرایی در خانه تقریبا نقش ویترین رو به عهده دارن و غیر از این مساله، فضایی هستن که شما قراره در اون حس آرامش رو تجربه کنید و از بودن با اعضای خانواده و دوستانتون لذت ببرین، پس نکته حائز اهمیت طراحی درست فضا و استفاده از حداکثر پتانسیل اون هست.

بیشک همه خواهان دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق العادهای هستند، برای داشتن دکوراسیون زیبا و در عینحال مدرن و خاص باید فاکتورهای زیادی را مد نظر داشت و از تمامی نکات مربوط به دکوراسیون داخلی آگاه بود. برای اینکه طراحی دکوراسیون داخلی به بهترین نحو ممکن برای شما انجام شود، باید فاکتورهای بالا را مد نظر قرار دهید تا در نهایت با کمترین مشکل و در سریع ترین زمان و با کمترین هزینه ها بهترین و مثبت ترین تغییرات در فضای دکوراسیون داخلی خود انجام شرکت دکوراسیون داخلی دهید. فضایی که به اصطلاح “دکور شده” نامیده می شود، اگرچه با عملکردهای تعریف شده انسان سازگار است، اما صرفا کارآم بودن و کاربردی بودن مبلمان و چیدمان نیست که در آن لحاظ شده ، بلکه زیبایی ، نظم و تعلق خاطر نیز بدان معنا میدهد. هم اضافه میشه. ابعاد تمامی اینها هم باتوجه به فضایی که در اختیار دارن باید انتخاب بشه؛ نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک، کاملا متناسب فضا. استفاده از کابینتهای پوشیده یا دکوری و قفسههای باز هم کاملا به سلیقه شما برمیگرده. در طراحی و دکوراسیون داخلی باید به فاکتورها و مسائل جداگانهو ویژهای توجه داشت که هرکدام از آنها میتواند خود به تنهایی یک مقوله کاملا مجزا با زیرمجموعههای متعدد باشد.

به عنوان مثال کنار مبلمان چ وسایلی قرار بگیرید یا پرده مناسب این فضا و محیط چه نوع پردهای است. خوشبختانه مدیران به تاثیر چیدمان محیط کار بر روی بازدهی کاری و روحیه کارکنان پی برده اند. برای مثال ایده هایی مثل به کارگیری فضای سبز برای بخش هایی از فضاهای اداری می تواند ایده ای خوب باشد و یا این که به کار گیری از متریال چوب می تواند حساس گرمی و صمیمیت محیط را افزایش دهد. به طور کلی سعی کنید از الگوهای مینیمال با رنگهای خنثی و ملایم در فضاهای کوچک استفاده کنید. این کار رو میشه با کاشیهای بین کابینتی، یک قالیچه کوچک طرح دار، چند گلدون یا چند وسیله رنگی انجام داد. کمتر سبکی پیدا میشه که اصل هماهنگی و وحدت اجزا رو نادیده بگیره. سبک فرانسوی مثل کشور و مردمش، سبکی لوکس و مجلل و اشرافی هست. مسالهای که در آشپزخانه اهمیت پیدا میکنه، جایگذاری وسایل متعددی هست که در اون استفاده میشه؛ از وسایل بزرگی مثل یخچال و گاز و … در دکوراسیونهای جدید فناوری بیشترین جایگاه را داشته و وسایلهای قدیمی که دیگر قابل استفاده نمیباشند، بهکلی حذف شدهاست. پترن ها در دکوراسیون ، عمق ایجاد می کنند و راهی موثر برای یکپارچه سازی یک طرح داخلی هستند الگوها به شما این توانایی را می دهد که انرژی ، علاقه و تضاد را در طراحی خود وارد کنید.

فضای اداره، خانه یا ملک تجاری شما فضایی است که بسیاری از افراد در آن جا رفت و آمد دارند. با اینکه سال ها از زمان پیدایش این سبک گذشته،اما هنوز این سبک به دلیل سادگی و شیوایی در ارسال پیام به بینندگان موفق بوده و توانسته خیل بسیاری از افراد و مشتاقان به خاطرات، گذشته،نوستالژی و سنت را مجذوب خود کند.از این جهت سبک سنتی، تا به امروز سبک موفقی در معماری داخلی بوده است. طراحی دکوراسیون داخلی در کرج نیز مانند موارد دیگر طی دوره های مختلف و سلیقه های افراد دستخوش تغییراتی شده است. البته در ادامه که راجع به سبک های مختلف دکوراسیون داخلی صحبت می کنیم شما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که استفاده از هر یک از این سبک های بستگی به شرایط مختلفی می تواند داشته باشد، شرایطی مانند موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی، و غیره که پیش تر در مورد آن ها صحبت شد. این مبلمان می تواند مانند سبک مدرن، دارای خطوط صاف و مستقیم بوده و یا کمی انحنا و مدل خاص داشته باشد.