بهترین شیوه های ناب 5S را بیاموزید.

برای مواردی که فقط به صورت هفتگی یا ماهانه استفاده می شوند، آنها را در کابینت های نزدیک محل کار نگهداری کنید. قفسه های روی کابینت ها را با نام کالا برچسب بزنید. اگر مورد در جعبه ذخیره شده است، بیرون جعبه را برچسب بزنید.

براق کردن منطقه را ایمن تر، کارآمدتر می کند و قطعات با کیفیت بهتری تولید می کند. همچنین مشتریان شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

استاندارد کردن

پس از اجرای مرتب‌سازی از روی بهترین شیوه‌های 5S، چندین مزیت پیدا می‌کنید. زمان چرخه کاهش می یابد زیرا ابزارها راحت تر پیدا می شوند. ارتباط کارمند با کارمند بهبود یافته است. فضای بسیار کمتری هدر می رود و موجودی به حداقل می رسد.

به ترتیب تنظیم کنید

ممیزی های 5S را به صورت دوره ای انجام دهید. 5S مکان تمام تجهیزات را ممیزی کنید. 5S چک شیت ها را حسابرسی کنید. 5S نظافت بخش را بازرسی کنید. 5S دانش کارکنان از 5S را ممیزی کنید.

با دنبال کردن بهترین شیوه های 5S، باعث می شود مناطق کاری سازماندهی شده، بدون شلوغی، ایمن، کارآمد، و کار در آن آسان باشد. خانه داری 5S به سازماندهی و استانداردسازی محل کار اشاره دارد. این اصول اولیه برای شرکت هایی است که به دنبال تولید ناب هستند. این زمینه ناب را ایجاد می کند و نظم و انضباط ناب را برای هر بخش در شرکت شما توسعه می دهد.

اگر برای شروع یک پروژه 5S آماده هستید، اینجا را کلیک کنید تا با نرم افزار StreamLiner آشنا شوید.

یکی دیگر از بهترین روش های 5S ایجاد نقشه / عکس 5S از بخش است. این نقشه مکان تمام مناطق ذخیره سازی 5S، ایستگاه های کاری، ابزار و تجهیزات را نشان می دهد.

نقاشی را برنامه ریزی کنید. این شامل نقاشی دیوارها و تجهیزات است. این یک اتفاق نیست. یک فرکانس مانند سالانه تنظیم کنید و شخصی را مسئول کنید.

دومین اصل از اصول ناب 5S Set in Order است.

در پایان روز یا قبل از زمان قابل توجهی دور از محل کار، همه تجهیزات و ابزارها را به مکان های برچسب / علامت گذاری شده خود برگردانید. برای این کار وقت بگذارید.

پنجمین اصول ناب 5S Sustain است.

هنگامی که موارد جدید وارد بخش می شوند، مکان را تعیین کنید، برگه های چک و نقشه های 5S را در صورت لزوم به روز کنید. رویه‌هایی را بنویسید که مرتب‌سازی، تنظیم و درخشش را پوشش می‌دهند.

همه اقلام غیر ضروری (اما هنوز قابل استفاده) را از همه بخش ها در یک منطقه برای قرنطینه جمع آوری کنید. به همه کارمندان اجازه دهید تا محوطه نگهداری را بررسی کنند. آنها ممکن است چیزی برای بخش خود پیدا کنند. پس از یک محدودیت 30 روزه، بقیه موارد قرنطینه را حذف کنید. تماس با سایر بخش های شرکت را در نظر بگیرید زیرا ممکن است به موارد نیاز داشته باشند. همچنین فروش اقلام را در اینترنت از طریق eBay یا بازیافت در نظر بگیرید. این منطقه قرنطینه را برای مرتب سازی مداوم 5S نگه دارید و نگهداری کنید.

برای مواردی که به ندرت استفاده می شوند، آنها را خارج از محل کار نگه دارید. می‌توانید اینها را در مکانی در شرکت ذخیره کنید که همه بخش‌ها برای یک هدف از آن استفاده می‌کنند. در این مورد مورد و نام بخش را برچسب بزنید. از یک برگه تسویه حساب برای ورود به وضعیت ورود/خروج و شخص مسئول استفاده کنید.

ساخته شده توسط Quality Assurance Solutions.

آیا ترجیح می دهید این صفحه را با پیوند دادن به آن با دیگران به اشتراک بگذارید؟

  1. روی کد لینک HTML زیر کلیک کنید.
  2. آن را کپی و جایگذاری کنید و یادداشتی از خودتان اضافه کنید، در وبلاگ، یک صفحه وب، انجمن ها، یک نظر وبلاگ، حساب فیس بوک خود یا هر جایی که برای شخصی این صفحه ارزشمند است.






منبع: https://www.quality-assurance-solutions.com/5S-best-practices.html

اقلام ارسال شده باید اقلام مرتبط با کار چاپ شده باشد که کارکنان هر روز به آن نیاز دارند. این موارد فقط برای کار هستند. از کاغذ رنگی ثابت برای این مراجع ارسال شده استفاده کنید. کاغذ رنگی از بهم ریختگی ناخواسته جلوگیری می کند.

بهترین روش‌های 5S شامل استفاده از گاری برقی قابل حمل است. لوازم نظافت را روی سبد خرید نگهداری کنید، سبد خرید را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنید تا تمیز کردن انجام شود.

اقلام پر استفاده را در ایستگاه کاری نگه دارید. برای همه این موارد، مکان های علامت گذاری را برای ذخیره آنها تعیین کنید. در صورت عدم استفاده، این موارد را به مکان های علامت گذاری شده برگردانید. نقاط نگهداری میز را با نوار رنگی مشخص کنید.

برای اقلام فاسد شدنی، نقاط سفارش مجدد، حداقل و حداکثر مقدار را تعیین کنید. شخصی را مسئول سفارش مجدد تعیین کنید. حتما وسایل نظافتی همراه داشته باشید.

آموزش منظم انجام دهید تا همه کارکنان در یک صفحه باشند. آیا آنها نوارهای رنگی را درک می کنند؟ آیا آنها قوانین ارسال اسناد را درک می کنند؟ آیا آنها مسئول نظافت هستند؟

اول از اصول ناب 5S مرتب سازی است.

همه زباله ها را دور بریزید سبدهای زباله را در 4 مرحله از کارمند ایجاد کنید. تشویق به دور انداختن آشغال ها با ایجاد زباله

مدیریت بصری 5S به عنوان یک فرآیند بهبود تعریف شده است که توسط ژاپنی ها برای ایجاد یک محل کار آغاز شده است


راهکارهای تضمین کیفیت
رابرت بروتون
(805) 419-3344
ایالات متحده آمریکا
پست الکترونیک






از این صفحه لذت می برید؟ لطفا آن را فوروارد پرداخت کنید. در اینجا نحوه …

عکس از بهترین شیوه‌های 5S شامل استفاده از تخته‌های گیره‌ای برای نگه‌داشتن ابزار است. شکل ابزارها را روی تخته ها مشخص کنید. برای اقلامی که در کشوها نگهداری می شوند از جعبه هایی با برچسب کم برای نگهداری ابزار استفاده کنید. از برچسب‌ها به‌طور گسترده برای علامت‌گذاری مکان‌های ذخیره‌سازی اقلام استفاده کنید.

از کنترل های بصری برای شناسایی محل اقلام استفاده کنید. قوانینی را برای رنگ ها تنظیم کنید. به عنوان مثال نوار آبی روی میزها می تواند به معنای “در اینجا ذخیره شود”. نوار قرمز می تواند به معنای “حرکت نکن” و غیره باشد.

سومین اصول ناب 5S، Shine است.

برای تشویق به حفظ، در نظر بگیرید شعارها، پوسترها و نقشه ها


  • مدیریت بصری 5S به عنوان یک فرآیند بهبود تعریف شده است که توسط ژاپنی ها برای ایجاد یک محل کار آغاز شده است

    مدیریت بصری 5S

    مرتب سازی را انجام دهید، به ترتیب تنظیم کنید و مانند مسواک زدن دندان های خود بدرخشید. آن را به یک عادت تبدیل کنید. وقتی استاندارد می کنید، قوانین را ایجاد می کنید و قوانین را اجرا می کنید. بسیاری از شرکت ها در این مرحله شکست می خورند زیرا مدیریت قوانین را ایجاد و اجرا نمی کند. خانه داری 5S یک رویداد یکباره نیست. دائماً در حال انجام است.

    ایجاد علائم برای ایستگاه های کاری با علائم، کارمندان ناآشنا به سرعت ایستگاه های کاری را پیدا می کنند.

    هنگام استفاده از بهترین شیوه های 5S، از برچسب های قرمز استفاده کنید. کارمندان مواردی را که ضروری نیستند علامت قرمز می گذارند. برچسب قرمز آیتم را مشخص می کند، چه کسی آن را جابجا کرده، تاریخ جابجایی و دلیل حرکت را مشخص می کند. اینها را از محل کار حذف کنید.

    روی جلوگیری از کثیفی، گرد و غبار و کثیفی تمرکز کنید. چه چیزی باعث کثیفی می شود، برای از بین بردن کثیفی چه کاری می توان انجام داد.

    سیستم خانه داری 5S باید توسط مدیریت ارشد پشتیبانی شود. مدیریت ارشد نیاز به نظارت بر استفاده از 5S و تشویق بهترین شیوه های 5S دارد. مدیران ارشد باید ساختار، پشتیبانی و اعطای بهترین شیوه های 5S را ارائه دهند.

    براق به معنای بازرسی در حین تمیز کردن است. خطرات ایمنی، سیم های شل، گوشه های تیز، ابزارهای شکسته، اتصالات ضعیف، شلنگ های ترک خورده و غیره را بیابید. این موارد را تعمیر کنید و تجهیزات را در شرایط کاملاً جدید قرار دهید. قطعات یا تجهیزات فرسوده، معیوب یا ناایمن را تعویض کنید.

    PDCA کامل

بدرخشید

1. کاهش دهید هدر
2. حداقل موجودی را نگه دارید
3. حداکثر چرخش
4. تقاضای مشتری تولید را تعیین می کند
5. الزامات مشتری نیازها را تعیین می کند
6. اولین بار آن را درست انجام دهید (بعد از آموزش)
7. توانمندسازی کارگران (پس از آموزش)
8. تعویض سریع تجهیزات
9. مشارکت تامین کننده
10. فرهنگ بهبود مستمر

مرتب سازی

کیت TRIZ

برای بهترین شیوه های 5S پایداری کنید

چهارم از اصول ناب 5S استانداردسازی است.

PDCA کامل

10 قانون ناب

بسته جامع شما برای یادگیری و آموزش روش شناسی حل مسئله TRIZ. شامل اپلیکیشن موبایل، کتاب، پاورپوینت و نمونه های دنیای واقعی است.

ساخته شده توسط Quality Assurance Solutions.

PDCA کامل یک سیستم مدیریت وظایف سازمانی با ابزارهای بهبود مستمر داخلی است. شامل پروژه ها، جلسات، ممیزی ها و موارد دیگر است.



کارکنان را تشویق کنید تا راه های بهتری برای مرتب سازی، تنظیم، درخشش و استانداردسازی پیدا کنند. آنها این کار را انجام می دهند، آنها می دانند چه چیزی کار می کند و چه چیزی خوب نیست. آنها را برای ایجاد تغییرات توانمند کنید.

نحوه تمیز کردن وسایل را در نظر بگیرید. در برخی موارد آب و اسفنج یا می تواند الکل یا استون باشد. روش خاص را در برگه چک مستند کنید. برای فرآیندهای نظافت پیچیده، یک رویه بنویسید و به کارکنان آموزش دهید.

اجازه ندهید وسایل غیر ضروری روی دیوار نصب شود. این شامل تصاویر خانوادگی، ارسال یادداشت ها، کاغذهای نواری با خط خطی دست نویس و غیره است. دیوارها را تمیز نگه دارید.

PDCA کامل یک سیستم مدیریت وظایف سازمانی با ابزارهای بهبود مستمر داخلی است. شامل پروژه ها، جلسات، ممیزی ها و موارد دیگر است.

همه چیز را تمیز کنید و به طور مداوم تمیز کنید. در پایان روز برای انجام تمیز کردن زمان بگذارید. این شامل تجهیزات تمیز کردن، جارو کردن کف، گردگیری میزها و کابینت ها می شود. یک چک لیست 5S ایجاد کنید که اقدامات و دفعات تمیز کردن را مستند کند. پس از اتمام کار، از فرد مسئول بخواهید چک لیست را امضا کند.