افتعمیر و نگهداری تجهیزات و تسهیلات زمانی مؤثرتر است که به طور پیشگیرانه و منظم انجام شود. این نوع تعمیر و نگهداری معمول می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از ابتدایی ترین رویکردها تا استراتژی های پیچیده با استفاده از حسگرها و داده ها برای راه اندازی تعمیر و نگهداری. تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان (TBM) حتی در پیچیده ترین برنامه های تعمیر و نگهداری نیز مفید است، اما اگر تازه سفر تعمیر و نگهداری خود را شروع کرده اید، مکان بسیار خوبی برای شروع است.
در این مقاله، مروری سریع اما جامع از مراحل، مزایا و چالش های موجود در اجرای یک برنامه موثر TBM ارائه خواهیم کرد.
تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان چیست؟
تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان، یا نگهداری روتین، نوعی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است که در آن وظایف بدون توجه به شرایط آنها در فواصل زمانی ثابت انجام می شود. هدف TBM این است که اطمینان حاصل شود که دارایی ها تعمیر و نگهداری منظم مورد نیاز را دریافت می کنند تا عملیات به خوبی اجرا شود و از خرابی جلوگیری شود.
انجام کارهای تعمیر و نگهداری منظم در فواصل زمانی تعیین شده باعث می شود تجهیزات به خوبی و مطابق با مشخصات سازنده کار کنند. این امر فرسودگی تجهیزات را کند می کند و به نوبه خود احتمال خرابی و خرابی را کاهش می دهد خرابی تجهیزات– که همه ما می دانیم که می تواند برای هر کسب و کاری بسیار پرهزینه و مخرب باشد.
تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان به ویژه برای دارایی هایی با الگوهای سایش قابل پیش بینی مفید است، جایی که نیازهای تعمیر و نگهداری را می توان بر اساس زمان یا استفاده پیش بینی کرد. با رعایت یک برنامه دقیق، سازمان ها می توانند آن را حفظ کنند قابلیت اطمینان و در نهایت کارایی تجهیزات آنها افزایش طول عمر دارایی و بهبود عملکرد کلی عملیاتی.
زمان استفاده از TBM
استراتژی های نگهداری پیشگیرانه برای اکثر دارایی ها مفید هستند، اما TBM انتخاب هوشمندانه ای است دارایی های حیاتی که در صورت شکست باعث اختلالات عمده می شود. TBM چرخها را در گردش نگه میدارد و تضمین میکند که داراییها تا زمانی که ممکن است عملکردی و کارآمد باقی میمانند.
برخی از زمینه های دیگر که برای TBM باید در نظر گرفته شود عبارتند از:
• فعالیت های تعمیر و نگهداری کم هزینه در دارایی ها که در صورت شکست آنها پرهزینه خواهد بود
• وظایف مرتبط با ایمنی مانند بازرسی آشکارساز دود
• دارایی با قابل پیش بینی فرسودگی و پارگی الگوهایی مانند وسایل نقلیه، سیستم های HVAC و ماشین آلات صنعتی
• صنایع تحت نظارت، مانند حمل و نقل هوایی، مراقبت های بهداشتی، و فرآوری مواد غذایی، که وظایف را موظف می کنند در فواصل زمانی از پیش تعیین شده تکمیل شوند.
• تنظیماتی که در آن به حداقل رساندن زمان از کار افتادگی یک اولویت سازمانی است
مزایای TBM
تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان، زمانی که به درستی انجام شود، فواید زیادی دارد. همچنین یک استراتژی قابل پیش بینی است که می تواند به راحتی توسط تیم های تعمیر و نگهداری با هر اندازه ای مدیریت شود. در اینجا برخی از مزایای کلیدی دیگر وجود دارد.
نگهداری پیشگیرانه
تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان اولین قدم در تبدیل برنامه تعمیر و نگهداری شما از واکنشی به فعال است. الف برنامه نگهداری منظم به جلوگیری از خرابی تجهیزات کمک می کند، افزایش زمان کار و کاهش نیاز به تعمیرات واکنشی یا اضطراری.
صرفه جویی در هزینه
رویکردهای پیشگیرانه برای نگهداری منجر به عمده می شود صرفه جویی در هزینه. با جلوگیری از خرابی تجهیزات، تیم ها می توانند تعمیرات و تعویض تجهیزات پرهزینه و وقت گیر را به حداقل برسانند. به طور کلی، هزینه تعمیر و نگهداری معمول بسیار کمتر از هزینه تعمیرات اضطراری و خرابی های برنامه ریزی نشده است. به علاوه، یک دارایی که به خوبی نگهداری می شود کارآمدتر عمل می کند و در هزینه های انرژی و عملیاتی صرفه جویی می کند.
افزایش طول عمر تجهیزات
فعالیت های تعمیر و نگهداری منظم به یک طول عمر طولانی برای هر قطعه از تجهیزات TBM بازرسی منظم کلیه دارایی ها و اجزای آنها را طبق توصیه های سازنده تضمین می کند. این به تیم های تعمیر و نگهداری کمک می کند تا از فرسودگی یا سایر مسائلی که به طور بالقوه می تواند منجر به خرابی زودرس شود آگاه باشند.
ایمنی بهبود یافته است
ایمنی در محیط های کاری صنعتی بسیار مهم است و تجهیزاتی که به خوبی نگهداری نمی شوند، خطر حوادث خطرناک را افزایش می دهند. از طریق بازرسی های منظم و نگهداری قابل اعتماد، TBM به محیط کار ایمن تر و بهبود یافته کمک می کند انطباق با OSHA با اطمینان از اینکه تجهیزات در شرایط کار بهینه هستند. بازرسی و تعمیر و نگهداری منظم همچنین احتمال خرابی های غیرمنتظره را که می تواند خطرات ایمنی را برای کارکنان ایجاد کند، کاهش می دهد.
به عنوان مثال، حفظ یکپارچگی اجزای حیاتی مانند ترمزها، مخازن تحت فشار و سیستم های الکتریکی به جلوگیری از تصادفات و صدمات کمک می کند. اولویت دادن به فعالیتهای تعمیر و نگهداری فعال در خدمت رفاه کارکنان، فرهنگ ایمنی را نیز تقویت میکند که از داراییها – از جمله پرسنل – محافظت میکند.
کارایی و قابلیت اطمینان بهتر
عملیات کارآمد و قابل اعتماد به سازمان ها کمک می کند تا درآمد را به حداکثر برسانند و در بازار برتری کسب کنند، و TBM تضمین می کند که تجهیزات در اوج بهره وری کار می کنند. ماشینهایی که تحت تعمیر و نگهداری منظم قرار میگیرند بهتر عمل میکنند، خروجیهایی با کیفیت بالاتر تولید میکنند و وقفههای کمتری در تولید تجربه میکنند و در نهایت بهبود مییابند. اثربخشی کلی تجهیزات.
چالش های نگهداری مبتنی بر زمان
تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان، اگرچه سودمند است، اما چالش ها و محدودیت های خود را دارد، به ویژه اگر سازمان ها از آن به عنوان تنها استراتژی نگهداری خود استفاده کنند. در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام اجرای TBM در نظر بگیرید.
همه علل شکست را بررسی نمی کند: تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان می تواند به جلوگیری از خرابی ها کمک کند، اما معمولاً فقط مواردی که ناشی از سن و سال است فرسودگی و پارگی که با استفاده منظم همراه هستند. با این حال، وضعیت تجهیزات می تواند تحت تأثیر بسیاری از عوامل دیگر باشد.
فعالیتها میتوانند بسیار مکرر شوند: هنگامی که تعمیر و نگهداری بر اساس یک از پیش تعیین شده رخ می دهد برنامه نگهداری به جای شرایط یا نیازهای واقعی ماشین، امکان برنامه ریزی بیش از حد مکرر فعالیت ها وجود دارد که خطر اتلاف زمان و منابع یا خطای انسانی را افزایش می دهد که بر عملکرد تأثیر می گذارد.
فعالیت ها ممکن است بسیار نادر باشند: به طور مشابه، اگر تعادل مناسب به دست نیاید و فعالیتهای تعمیر و نگهداری به اندازه کافی برنامهریزی نشوند، استراتژی ممکن است در جلوگیری از خرابی یا مسائل دیگر شکست بخورد.
افزایش هزینه ها به دلیل نگهداری بیش از حد: تعمیر و نگهداری مکرر به پرسنل و منابع نیاز دارد. مهم است که اطمینان حاصل کنید که برنامه TBM شما بیش از حد نمی شود و منجر به هزینه های بالاتر می شود.
ممکن است برای همه دارایی ها مناسب نباشد: ماشین هایی که فقط گهگاهی کار می کنند یا برای عملیات تجاری ضروری نیستند، به چنین برنامه تعمیر و نگهداری دقیقی نیاز ندارند.
نحوه اجرای استراتژی تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان
تنظیم یک برنامه TBM برای سازمان شما گامی عالی در جهت ایجاد رویکردی فعال تر برای نگهداری است. مراحل زیر یک راهنمای کلی برای شروع ارائه می دهد.
مرحله 1: شناسایی تجهیزات
ابتدا باید تجهیزات یا دارایی هایی که می توانند از TBM بهره مند شوند را شناسایی کنید. ایجاد لیستی از دارایی هایی که حیاتی هستند به عملیات شما مواردی را که دارای الگوهای سایش قابل پیش بینی هستند و آنهایی که مشمول الزامات تعمیر و نگهداری نظارتی هستند را شامل شود. اولویت بندی تجهیزات بر اساس اهمیت آن برای تولید، ایمنی و انطباق.
مرحله 2: فواصل نگهداری را تعیین کنید
بعد از اینکه تجهیزات را دسته بندی کردید، زمان تعیین بهترین فواصل نگهداری برای وظایف هر دارایی است. با ایجاد یک چک لیست برای هر دارایی شروع کنید تا مشخص کنید به چه نوع نگهداری نیاز دارد. سپس، با توصیههای سازنده مشورت کنید و به دادههای نگهداری تاریخی نگاه کنید تا فواصل زمانی را برای هر کار تعیین کنید.
عواملی مانند دفعات استفاده، شرایط عملیاتی و طول عمر قطعات و مواد مصرفی را در نظر بگیرید. ایجاد فواصل مناسب برای اطمینان از اینکه تیم های تعمیر و نگهداری این وظایف را در زمان های بهینه انجام می دهند، مهم است.
مرحله 3: یک برنامه زمان بندی ایجاد کنید
با وجود لیست های خود، می توانید یک فهرست جامع ایجاد کنید برنامه نگهداری. نرم افزار مدیریت تعمیر و نگهداری، مانند a سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری (CMMS)، می تواند برای کمک به تنظیم و ایجاد مسئولیت برای برنامه ها بسیار ارزشمند باشد. یک CMMS میتواند یادآوریها را خودکار کند و کاربران را از تکرار وظایف آگاه کند و در عین حال تکمیل را ردیابی کند.
برنامه های شما باید شامل تمام کارهای ضروری برای هر دارایی، مانند بازرسی، روغن کاری، تعویض قطعات و کالیبراسیون باشد. برنامه را با برنامه های عملیاتی هماهنگ کنید تا زمان خرابی و اختلالات را به حداقل برسانید.
مرحله 4: آموزش انجام دهید
هر زمان که یک فرآیند جدید را اجرا می کنید، آموزش صحیح ضروری است. مطمئن باش که کارکنان تعمیر و نگهداری به خوبی آموزش دیده اند در رویهها و پروتکلهای خاص برای هر قطعه از تجهیزات، و همچنین «چرا» در پس تغییر به سمت TBM فعال. آموزش نحوه استفاده مؤثر از هر ابزار یا نرم افزار جدید را ارائه دهید.
بر اهمیت رعایت برنامه نگهداری جدید و ثبت فعالیت های تعمیر و نگهداری تاکید کنید. آموزش مداوم برای حفظ این استانداردها و انطباق با تغییرات در زمان وقوع آنها مفید خواهد بود.
مرحله 5: اجرا و بهبود
برنامه TBM جدید را اجرا کنید و به آن پایبند باشید. عملکرد آن را نظارت کنید و معیارهای کلیدی مانند زمان خرابی، هزینه های تعمیر و نگهداری و قابلیت اطمینان تجهیزات. از کارکنان تعمیر و نگهداری و اپراتورهای ماشین بازخورد بخواهید تا زمینه های بهبود را شناسایی کنید.
به بهینه سازی استراتژی TBM در طول زمان ادامه دهید تا مطمئن شوید که این استراتژی موثر و همسو با اهداف سازمانی است.
بهترین روش ها برای بهینه سازی استراتژی TBM شما
مانند بسیاری از فرآیندهای صنعتی، برخی از بهترین شیوه ها می توانند به شما کمک کنند تا از مزایای بی شمار استراتژی TBM بهره مند شوید. این موارد عبارتند از:
به طور مداوم فواصل زمانی را بررسی و تنظیم کنید: استفاده از داده های تاریخی، KPIهای تعمیر و نگهداریو بازخورد از فعالیت های تعمیر و نگهداری برای تعیین اینکه آیا فواصل زمانی نیاز به تنظیم دارند یا خیر.
از ابزارهای نگهداری پیش بینی کننده استفاده کنید: این می تواند اثربخشی استراتژی های TBM را با بهبود دقت برنامه ریزی تعمیر و نگهداری و جلوگیری از کارهای غیر ضروری افزایش دهد.
پیاده سازی یک سیستم مستندسازی قوی: تمام فعالیت های تعمیر و نگهداری، از جمله مراحل انجام شده، وظایف انجام شده، قطعات تعویض شده و هر مشکلی که در طول اجرای کار پیش آمد را به طور کامل ثبت کنید.
مشارکت اپراتورها در برنامه های تعمیر و نگهداری: اپراتورهای ماشین اغلب اولین کسانی هستند که متوجه تغییرات در عملکرد تجهیزات می شوند. آنها را تشویق کنید تا هر گونه ناهنجاری یا مشکلی را فورا گزارش کنند تا به سرعت مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و اثربخشی کلی استراتژی خود را افزایش دهید.
از نرم افزار مدیریت نگهداری استفاده کنید: سیستم هایی مانند نرم افزار CMMS برای اجرای یک استراتژی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه کارآمد ضروری هستند زیرا می توانند زمان بندی را به طور خودکار انجام دهند، فعالیت های تعمیر و نگهداری را پیگیری کنند. مدیریت موجودی قطعات، کمک به مدیریت دارایی و تولید گزارش تنها با چند کلیک، جایگزین روشهای دستی و کاغذی زمانبر و مستعد خطا میشود.
اولویت بندی دارایی های حیاتی: تلاش های TBM خود را روی آن متمرکز کنید دارایی های حیاتی که بیشترین تأثیر را بر عملیات شما دارند. اطمینان حاصل کنید که این دارایی ها توجه لازم را دریافت می کنند تا قابل اعتماد و کارآمد باقی بمانند.
برنامه ریزی برای مدیریت قطعات یدکی و موجودی: یک را اجرا کنید سیستم مدیریت موجودی این تضمین می کند که تیم شما همیشه با قطعات لازم در زمان تعمیر و نگهداری آماده است. این برنامه ریزی زمان خرابی را به حداقل می رساند و فعالیت های تعمیر و نگهداری شما را در برنامه نگه می دارد.
در کنار سایر استراتژی های نگهداری استفاده کنید: TBM یک استراتژی عالی برای دارایی های خاص و فعالیت های تعمیر و نگهداری است. اما جفت شدن این استراتژی با سایر برنامه های نگهداری پیشگیرانه مانند نگهداری مبتنی بر شرایط (CBM) و تعمیر و نگهداری پیش بینی می تواند کل عملیات تعمیر و نگهداری شما را بهبود بخشد.
تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان را با یک CMMS بهبود بخشید
پیاده سازی استراتژی TBM گامی فعال در جهت بهبود عملیات تعمیر و نگهداری سازمان شما است. ابزارهایی مانند CMMS توانایی شما را برای مدیریت فعالیت های تعمیر و نگهداری، بهینه سازی عملکرد و دستیابی به صرفه جویی در هزینه ها افزایش می دهد.
با یک برنامه TBM که به خوبی اجرا شده است، می توانید طول عمر تجهیزات خود را افزایش دهید، ایمنی را بهبود بخشید و سطوح بالایی از کارایی و قابلیت اطمینان را در عملیات خود حفظ کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر، این را بررسی کنید نسخه ی نمایشی رایگان از لیمبل.
منتشر شده در 21 اکتبر 2024، در وبلاگ لیمبل.
منبع: https://www.qualitydigest.com/inside/lean-article/time-based-maintenance-110524.html